Vágólapra másolva!
Gordon Murray hosszú évekig a Brabhamnél dolgozott, de ő alkotta meg az 1995-ös Le Mans-i 24 óráson győztes McLaren F1 GTR-t is.

A Forma-1 történetének egyik leghíresebb élő tervezőmérnöke, a 65 éves Gordon Murray tanácsadóként szerződött a Lotus Grouphoz, a Renault istálló névadó szponzorához, olyanokhoz csatlakozva a cég egyik testületében, a Lotus Advisory Councilban (LAC), mint Bob Lutz, a GM korábbi alelnöke, vagy Burkhard Göschel, aki régebben a BMW igazgatótanácsának K+F-ért felelős tagja volt.

Bár azt egyelőre nem lehet tudni, hogy Murray fog-e bármilyen szerepet vállalni a Lotus Group F1-es programjában, mivel a LAC elsősorban a piaci stratégiát illető kérdésekkel foglalkozik, a dél-afrikai születésű mérnök eredetileg a sportban szerzett magának hírnevet. Miután évekig saját építésű autókkal versenyzett hazájában - nem sok sikerrel -, mindenét eladta, és Nagy-Britanniába hajózott, ahol példaképét, Colin Chapmant követve a Lotus Carsnál szeretett volna elhelyezkedni. Ehelyett azonban a Hawker Siddeley-nél kapott állást, ahol harci repülőgépeken használt rakétákat tervezett, mielőtt a Brabham technikai főnöke, Ron Tauranac áthívta az F1-es csapathoz.

1972-ben a Brabham tulajdonosa, Bernie Ecclestone kinevezte főtervezővé Murray-t, akinek az autói több nagydíjat is megnyertek. Leghíresebb kreációja a BT46B volt, amelynek a hátuljára egy "propellert" szerelt, hogy az kiszívja a levegőt az autó alól, növelve ezzel a leszorítóerőt. Az autót betiltották, de Niki Lauda előtte még megnyerte vele az 1978-as Svéd Nagydíjat. Miután 1986-ban Elio de Angelis egy BT55 tesztelése közben életét vesztette, Murray hátat fordított a sportnak, és a McLarennél helyezkedett el, ahol ő tervezte a cég első közúti szupersportkocsiját, az F1-et. Ennek versenyváltozata, a McLaren F1 GTR 1995-ben diadalmaskodott a Le Mans-i 24 óráson. Később elhagyta a McLarent is, és saját cégében, a Gordon Murray Designban dolgozott tovább.

Forrás: AFP

"Hosszú évekig csodáltam a Lotust, és nagy tisztelője vagyok a Colin Chapman által teremtett hagyományoknak. Úgy gondolom, hogy amit Dany (Bahar) és a stáb mostanában csinál, sokat használ a márkának" - mondta Murray. "Chapman alapelveire építve felsőbb szintre emeli a vállalkozást, miközben sikerül hűnek maradnia az eredeti szellemiséghez is - ez nem könnyű!"

A 2010-es párizsi autószalonon a Lotus Cars öt új modell piacra dobását jelentette be a következő öt évre.