Vágólapra másolva!
A kötelező nyári gyárbezárás előtt a Forma-1 tesz még egy utolsó kitérőt a versenyzők körében is közkedvelt Hungaroringre.

Nem egész öt nappal azután, hogy leintették a Német Nagydíjat, a versenyzők újra autóba ülnek, hogy pénteken délelőtt nekivágjanak az első szabadedzésnek a Hungaroringen. Amikor két futam ilyen gyors egymásutánban követi egymást, az a bonyolult logisztika kényszerű felpörgetése révén mindig komoly plusz terhelést ró a csapatok személyzetére. Mégis van, akinek nem jöhet elég korán a Magyar Nagydíj: a legutóbbi győztes, Lewis Hamilton alig várja, hogy ott folytathassa, ahol a Nürburgringen abbahagyta. A csúcson.

Bár a versenyek előzetesét tartalmazó hivatalos közleményekben mindenki kötelező jelleggel, rutinszerűen ajnározni szokta a rendező országot, és persze magát a pályát is, úgy tűnik, a szereplők többsége őszintén kedveli a Magyar Nagydíjat. "Imádom Budapestet. Gyönyörű város, és tele van jó éttermekkel meg egyéb helyekkel, ahová érdemes ellátogatni" - mondja például Mark Webber. S bár arra nincs garancia, hogy a Halászbástyán vagy a Dunaparton andalogva bárki összefuthat valamelyik versenyzővel, a Forma-1-et immár 26. alkalommal vendégül látó Hungaroring a sport körforgásának egyik hagyományos állomásává vált. "Tetszik a pálya, nagyon old school. A környékbeli dombokkal, a huppanókkal és az aszfalt dőlésének változásaival történelmi hely benyomását kelti. Rendkívül karakteres" - véli Lewis Hamilton. Nem hiába: azzal, hogy megkezdi második negyedszázadát, Magyarország Japán, Ausztria és San Marino mellé zárkózik fel a megrendezett versenyek számának tekintetében.

A Hungaroring múltjával tisztában vannak a csapatoknál is. "Magyarország már 25 éve a Forma-1 fontos szereplőinek egyike" - erősíti meg a Lotus Renault-t irányító Eric Boullier. "Annak idején, az 1980-as évek közepén korszakalkotó jelentősége volt annak, hogy ide hozták a nagydíjat, és a döntés helyessége azóta szerintem beigazolódott. A vasfüggöny mögött is feltette a térképre az F1-et, amely így Európa egy olyan részében is ismertté vált, ahová ez a sport előzőleg nem jutott el. És tudjuk, hogy mindig rengeteg szurkolóra számíthatunk; a magyarok rajonganak az autósportért."

Forrás: AFP
Tavaly Vettel Safety Car-os bakija után Webber nyert

Nem is beszélve persze a németekről, akiknek a Hungaroring viszonylag közel van, s akik az 1990-es évek, azaz Michael Schumacher pályafutásának felívelése óta különösen nagy számban látogatnak el a versenyre. Mika Häkkinen idejében jelentős súlyt képviseltek a lelátókon a finnek is, az elmúlt évek során pedig egyre több lengyel érkezett - ám ők Robert Kubica balesete miatt idén otthon maradnak, ami érezhetően negatív hatással volt a jegyeladásokra is. A négy győzelmével a Magyar Nagydíj legsikeresebb versenyzőjének számító Michael Schumacher amúgy nem tagadja, hogy a miénket is a hazai futamának érzi. "Úgy tűnik, Magyarországhoz is szoros kapcsolat fűz" - mondja. "Természetesen soha nem fogom elfelejteni, hogy az egyik világbajnoki címemet itt biztosítottam be, és mindig sok, Budapestre elutazó szurkolóm támogatását élvezhettem."

A Magyar Nagydíjnak egyelőre 2016-ig van szerződése, és a hétvégén kiderülhet, hogy a Hungaroring Sport Zrt. tavaly kinevezett elnök-vezérigazgatója, Gyulay Zsolt vezénylete alatt is megindulnak-e a szokásos tárgyalások a hosszabbításról. A verseny 24,2 millió dolláros, évente mostantól a korábbi 10 helyett már csak 7,5 százalékkal emelkedő jogdíja átkerült a turisztikai büdzsébe, a politikai támogatottsága azonban a költségvetéssel kapcsolatos problémák és a nagydíj felemás társadalmi megítélése miatt nem vehető biztosra.

Pedig a rendezvényt a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója, Charlie Whiting is ritka bókban részesíti. "Szervezési szempontból a Magyar Nagydíj egyike a legjobb futamoknak" - mondja. "A versenyirányítás vitathatatlanul első osztályú, és a magyar sportbírók kitűnően végzik a munkájukat. Mindig nagyon hatékonyak, ezért a Hungaroringen öröm dolgozni. A pálya körül pedig remek a hangulat, így aztán az egész hely igazán kellemes: a tömeg népes, lelkes, és általában az időjárás is a kegyeibe fogad minket."

Hungaroring, a mogyoródi Monaco

Ez azonban éppen idén nem feltétlenül lesz így: a legfrissebb meteorológiai jelentések már csak péntekre fenyegetnek esővel, de szombatra és vasárnapra is enyhén felhős időt, valamint 23-24 fokot ígérnek. A versenyzők alighanem még örülnének is neki, ha elmaradna a megszokott kánikula. "A hőség miatt általában ez az egyik legkimerítőbb futam az egész szezon során" - magyarázza a McLaren-es Jenson Button, aki 2006-ban, az eddigi egyetlen esős Magyar Nagydíjon aratta első Forma-1-es győzelmét. "A pilótafülkében rendszeresen van 50 foknál is melegebb, és sok kanyar miatt folyamatos a testünkre nehezedő oldalterhelés. Ez mindenképpen olyan pálya, ahol a fizikai felkészülés megtérül."

Forrás: FIA

Kacskaringós jellegéből adódóan a Hungaroringet gyakran hasonlítják utcai pályához. A versenyzők a kör mindössze tíz százalékát teljesítik padlógázzal, és negyven százalékában 150 km/óra alatt marad az autó sebessége. "A magyarországi pályán a csapatok mindig maximális leszorítóerőre hangolják be az autóikat" - mondja a Team Lotus technikai igazgatója, Mike Gascoyne. "Habár nyilván nem utcai pálya, nagyon hasonló beállításokat követel, mint Monaco vagy Szingapúr, mivel karakteréből adódóan nem helyez nagy hangsúlyt az aerodinamikai hatékonyságára. Ehelyett inkább a maximális leszorítóerőt díjazza." A mérnökök régebben gyakran aggatták tele különféle aerodinamikai kiegészítőkkel, toldalékszárnyakkal és egyebekkel az autókat, mivel azonban ez 2009 óta tilos, most más eszközökkel kell biztosítaniuk az extra tapadást.

A sok lassú kanyar és az azokból történő hatékony kigyorsítás érdekében a hátsó futóművet viszonylag lágyra kell hangolni. Az optimális beállítások utáni hajszát nehezíti, hogy - bár a Hungaroringet ma már csaknem egész évben használják különféle rendezvények céljából - az aszfalt pénteken rendszerint még nagyon poros. "Ahogy elkezdünk körözni rajta, egyre tisztább lesz, de a pénteki szabadedzés mindig nehéz" - ismeri el a Force India versenyzője, Adrian Sutil. "Az időmérő kezdetére azonban javulni szokott a helyzet, kellően megnő a tapadás. Miután ez megtörtént, a pályán nagyon kellemes vezetni." A Renault technikai igazgatója, James Allison ugyanakkor rámutat, hogy a pályaviszonyok folyamatos változása révén pénteken nehéz bármire is következtetniük a mérnököknek. "A beállításon elvégzett módosítások többnyire csak tizedmásodperces nagyságrendű különbségeket okoznak a köridőben, a pálya állapotának változása azonban egy teljes másodpercnél is többet" - mondja. "Igaz, ez az összes csapat számára egyformán jelent problémát."

Forrás: AFP
A pálya látképe a környező dombokról

A Hungaroring mindig híres volt arról, hogy nehéz előzni rajta, és ez nem változott jelentősen akkor sem, amikor 2003-ban meghosszabbították a célegyenest. Félő, hogy az ott kijelölt DRS-zóna sem fog érdemben segíteni a problémán. "Az első kanyar a huppanók miatt alaposan összeráz minket; az a pálya egyetlen pontja, ahol reális esély nyílik az előzésre, feltéve, hogy az ember jól gyorsít ki az utolsó kanyarból, és be tud húzódni az előtte haladó szélárnyékába" - magyarázza a címvédő Sebastian Vettel. "Az utolsó két kanyar azért fontos, mert ott lehet felkészülni a támadásra. A célegyenesre ráfordítóban az ember csak vár, vár, vár... Aztán, amikor megérkezik a rázókőre, padlóig nyomja a gázpedált." A DRS-zóna mérési pontját közvetlenül az utolsó kanyarhoz vezető emelkedő közepén, a bokszbejárat mellett jelölték ki, és a versenyzők már a kanyar kijárata előtt felnyithatják majd a hátsó szárny felső terelőlapját, hogy csökkentsék a légellenállást. Az FIA nyilván minél jobban megpróbálta elnyújtani az előzési zónát, mégis kérdéses, hogy az elég hatékony lesz-e. A Hungaroringen egyszerűen nincs hozzá elég hosszú egyenes.

Kijutni nem olyan drága, mint hinnénk
Az F1-ről senkinek nem a diszkontárak jutnak eszébe, de a magyar személyi igazolvánnyal vagy magyarigazolvánnyal rendelkezők számára a hazai viszonyokhoz szabottan is kaphatóak belépők a Forma-1 Club-on keresztül. Egy háromnapos állóbérlethez, amivel körül is sétálható a pálya, összesen 10 ezer Ft-ért lehet hozzájutni (ebből 5 ezer Ft az éves klubtagság, plusz 5 ezer Ft maga a jegy), míg a külön tribünre 23 ezer Ft-ért ülhet fel valaki. A Ferrari-szurkolók számára külön lelátó is van. Habár egy család esetében ez sem kevés pénz, egy külföldi sztár néhány órás koncenrtjére szóló jegyhez képest nem tekinthető soknak. Különösen, hogy a kedvezmény nélkül egy állóhelyre szóló hétvégi belépő 99 euróba (kb. 26 ezer Ft-ba), míg a legdrágább, ami a Super Gold tribünre szól, 450 euróba (kb. 121 ezer Ft-ba) kerül. Természetesen minden belépővel megtekinthetők a betétfutamok - a GP2, a GP3, a Porsche Supercup és a Lotus Ladies Cup - is. Belépők a Hungaroring 5-ös kapujánál, a helyszínen is vásárolhatók.



A Pirelli úgy döntött, a lágy és szuperlágy gumikat hozza el Magyarországra, ami némileg eltér a Bridgestone által követett úttól, ők ugyanis tavaly a közepes keveréket választották a szuperlágy mellé. Ez persze önmagában nem sokat jelent, hiszen a két cég termékei közvetlenül úgysem összehasonlíthatóak. A Hungaroring aszfaltja nem különösebben érdes, és a kanyarok sem gyorsak, ezért a gumik szempontjából csak a magas hőmérséklet szokott problémát okozni. "A mérnökök és versenyzők számára az lesz a kihívás, hogy a hőség ellenére is kordában tartsák a gumikopást, de már előzőleg is vetettük be melegben a P Zero sárga, azaz lágy gumit, amely akkor jó teljesítményt nyújtott" - mondja a Pirelli sportprogramjának főnöke, Paul Hembery.

A pályát már jó néhány helyen újra kellene burkolni, például az utolsó kanyarban, ahol nagyon csúszik, ám idén csak néhány, eddig kavicsos bukóteret - a 3-as, a 8-as és a 9-es kanyar mellettit - aszfaltoztak le.

Jutalomjáték a Red Bullnak?

A Red Bull a múlt hétvégi Német Nagydíjon, idén talán először, anélkül szenvedett vereséget, hogy különleges körülmények hátráltatták volna. Ez elvileg azt sugallja, hogy a Ferrari és a McLaren, legalábbis a versenytempót tekintve, tényleg felzárkózott hozzájuk, csakhogy a tavalyi példából kiindulva a Hungaroring különösen kedvezhet a Red Bullnak. Az egy évvel ezelőtti időmérőn Vettel 1,214 másodpercet vert a 3. helyezett Alonsóra (igaz, Webberre is 4 tizedet). Az előzési nehézségekből adódóan ráadásul itt kiemelt fontosságú lesz a jó rajtpozíció, ami egyben azt is jelentheti, hogy a Ferrari és a McLaren kevésbé tud majd beleköpni a Red Bull levesébe.

Forrás: AFP
Az árnyékból újra a fénybe? A Red Bull két vereség után a Hungaroringen magára találhat

Ennek némileg ellentmondani látszik, hogy a Hungaroringhez hasonló vonalvezetésű Monacóban idén mindkét istálló autója gyors volt. Kilenc győzelmével a McLaren a Magyar Nagydíj történetének legsikeresebb csapata, s bár ez valószínűleg nem nyújt számára extra motivációt, a hétvégén Jenson Button is csatlakozni fog a legalább 200 nagydíjon rajthoz álló versenyzők elit klubjához. Amelynek, Alain Prostot lepipálva, ő lesz a tizenegyedik tagja. "El sem akarom hinni, hogy már ennyi F1-es versenyen vagyok túl, hiszen egyetlen nappal sem érzem magam öregebbnek, mint amikor 2000-ben elkezdtem a pályafutásomat!" - állítja.

A Ferrari számára kedvező fordulat, hogy a Hungaroringen ismét a lágyabb gumik lesznek használatban. Ugyanakkor - bár legutóbb, a Német Nagydíjon minden jel arra utalt, hogy sikerült megbarátkozniuk a közepes keverékkel is - a köridők tendenciájából kiderült az is, hogy a gumimelegítési nehézségeik továbbra sem múltak el, ezért a szokatlan hűvös ellenük dolgozhat. Alonso viszont csúcsformában van, az utóbbi három versenyen a dobogón végzett, úgyhogy most is minden oka adott az optimizmusra.

A Magyar Nagydíj hivatalos programja

Péntek
10:00-11:30 Első szabadedzés
14:00-15:30 Második szabadedzés

Szombat
11:00-12:00 Harmadik szabadedzés
14:00-15:00 Időmérő edzés

Vasárnap
14:00- Verseny



Hátrébb a Mercedes és a Renault párharca egyre inkább az előbbi javára kezd eldőlni. Michael Schumacher versenytempója a Nürburgringen ígéretes tűnt, hiszen a kicsúszása után 10 másodpercet dolgozott le Nico Rosberghez képest, de az időmérő továbbra sem tartozik az erősségei közé, és mostanában túl sok, korábban rá nem jellemző hibát vét. Buttonhoz hasonlóan egyébként Rosberg is jubilál a Hungaroringen, neki ugyanis ez lesz a 100. nagydíja. Az F1 történetében csak öt versenyző szerezte meg ennél később az első győzelmét: Giancarlo Fisichella (110), Jenson Button (113), Jarno Trulli (117), Rubens Barrichello (124) és Mark Webber (131). Rosbergnek azonban nem kell különösebben bánkódnia, hiszen egyikük, Button, később még világbajnok is lett.

A többiekkel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy Jarno Trulli nemcsak visszaül az autójába Karun Chandhok nürburgringi vendégszereplése után, hanem teljesen új fejlesztésű kormányszervót is kap ahelyett, amellyel már az év eleje óta bajlódik. A Renault-ra pedig a Sauber és a Force India is kezd veszélyessé válni, amire Adrian Sutil fantasztikus 6. helye a múlt hétvégi Német Nagydíjon éppen elég bizonyíték.

Káció, akáció, vakáció

A csapatok számára azért is fontos lesz a Magyar Nagydíjon elért eredmény, mert utána egy hónapra elmennek nyaralni, és korántsem mindegy, hogy milyen lelkiállapotban. Hogy biztosan megadják a jól megérdemelt szabadságot a tagjaiknak, akik régóta nem tölthettek el egy-két napnál többet a családjukkal, az istállók ilyenkor egy egyezmény keretében kötelesek szó szerint bezárni a főhadiszállásukat. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztés is szünetelni fog. "A gyárbezárás bizonyos értelemben elég bosszantó, de most már hozzátartozik a sporthoz, és legalább lehetővé teszi a csapatok számára, hogy pihenjenek egy kicsit" - mondja Allison.

Forrás: AFP
A Magyar Nagydíj után a csapatok kötelező nyaralásra mennek

Ennek megfelelően a versenyzők is elmennek nyaralni. "A magyarországi futam után egyenesen Miamiba utazok, ahol a saját házamban fogok eltölteni egy kis időt a családommal" - meséli például Trulli. "Amikor az USÁ-ban vagyok, mindig igyekszem a lehető legtöbb napfényt kapni, és biciklizni is minél többször megyek. Általában más versenyzők is felbukkannak arrafelé, például Bruno Junqueira, akit a bringázáson keresztül ismertem meg, vagy Juan-Pablo Montoya. Néha ő is beugrik, hogy csevegjünk egyet, és bár ő nem szeret tekerni, egyszer-kétszer biztosan összefutunk majd."