Vágólapra másolva!
Reakciók a Német Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Mark Webber (P1: 2, P2: 1): "Eddig remekül alakulnak a dolgok, az autó is jónak tűnik ezen a pályán. Fernando (Alonso) és Seb is nagyon gyorsak, és sosem tudni, a McLaren is odaérhet holnap. Ma nem igazán figyeltem rájuk, saját magunkra koncentráltunk, minden etappal próbáltunk javítani az autón, ez a legfontosabb feladatunk. Jó lenne, ha száraz maradna az idő, mivel az egy kicsit megkönnyíti a dolgunkat, de bármi is várjon ránk holnap, mi készen állunk. Magabiztosan érzem magam az autóban."

Sebastian Vettel(P1: 3, P2: 3): "Ma hideg volt az idő odakint! Jól szórakoztam, a pálya meglehetősen csúszott az alacsony hőmérséklet miatt, se rengeteg kört megtettünk, és úgy tűnik, az autó rendben van, bár még nem vagyok 100 százalékosan elégedett. Meglátjuk, mit hoz a holnap, de jelenleg vár még ránk egy kis munka. A Ferrari nagyon versenyképesnek néz ki, a McLarent egy kicsit nehezebb megítélni, de majd meglátjuk. Nem tudjuk, milyen körülményekre számíthatunk holnap, az előrejelzés esőt mutat, de attól is függ, hogy ez mikor érkezik meg - ha egyáltalán."

Ferrari

Fernando Alonso(P1: 1., P2: 2.): "Ez normális péntek volt, olyan, mint a többi. Az első benyomásaim kedvezőek az autóról, ami megerősíti, hogy jó irányba tart a munkánk. Már korábban is mondtam, hogy Silverstone-ban nem csoda történt a kipufogót érintő szabályokkal miatt. Az ottani eredmény a sok fejlesztésnek volt köszönhető, amiket versenyről versenyre vezettünk be. Ez abból is látható, hogy már Monaco óta visszatértünk egy jó szintre a versenyképességünket tekintve, és itt is, pedig itt újra a valenciai szabályok vannak érvényben (vagyis újra engedélyezett a befújt kipufogó használata - a szerk.), és a mezőny elejében vagyunk. Elméletileg a hideg nem a barátunk: ilyen körülmények között a Red Bull még jobban viselkedik, de rajtunk múlik, hogy a lehető legjobban alkalmazkodjunk ezekhez a viszonyokhoz. Az alacsony hőmérsékletnek hatása lehet az időmérőre tervezett stratégiánkra, mivel nem egyszerű egyből jó időt futni az első mért körben. Ha esni fog, a még bonyolultabb lesz a helyzet. Az incidensem Michaellel? Nem történt semmi, talán nem látta, hogy jövök, aztán hirtelen kellett fékeznem. Egy olyan pénteken, ami olyan, mint a többi, egy kis izgalom mindig jól jön..."

Felipe Massa(P1:4., P2: 4.): "Jó nap volt: sok munkát kellett elvégeznünk, de ezt sikeresen, problémák nélkül teljesítettük is mindkét edzésen. Azt mondanám, hogy viszonylag elégedettek lehetünk a versenyképességünkkel, még akkor is, ha túl korai volna azt mondani, hogy harcolhatunk valami fontosért. A hosszú etapokon egyik gumival sem rossz a sebességünk: van különbség az opciós és az elsődleges keverék között, ezt észben kell tartanunk, amikor a versenystratégiát alakítjuk majd ki. Kicsit küszködés rögtön az első körben jó időt futni, még a lágy gumival is, de úgy gondolom, ez mindenki számára problémát jelent. Szeretem ezt a pályát: emelkedők és lejtők vannak rajta, sokszor kell irányt váltani, ami szórakoztatóvá teszi a vezetést. Ráadásul, ha gyors autód van, akkor biztosan még jobban élvezed."

McLaren

Lewis Hamilton(P1: 5, P2: 7): "Eredményes napon vagyunk túl. Végigmentünk a kitűzött programunkon, és hosszú etapokon jobbnak tűnik a tempóm, mint Silverstone-ban, ami jó hír. Hoztunk néhány fejlesztést az autónkra, úgy tűnik, hogy működnek, ami szintén pozitívum. De még csak péntek van, túl korai lenne következtetéseket levonni, ráadásul nem tudjuk, hogy a többi csapat milyen programot teljesített. Úgy néz ki, hogy a Ferrarik vannak elöl, és a Red Bullok is gyorsnak tűnnek, de a versenyen bármi megtörténhet, és keményen fogunk dolgozni este, illetve holnap, hogy minél kedvezőbb esélyekkel indulhassunk."

Jenson Button (P1: 6, P2: 11): "Egy kicsit frusztrálóan alakult számomra a nap. Reggel nem sikerült megtalálni a megfelelő balanszot az autóhoz, és amikor délután végre megvolt a hátsó tapadás, a KERS rendszerem felmondta a szolgálatot. Ez elég sokat rontott a köridőimen, főleg a féktávokon és a kanyarkijáratokban. Aztán a délutáni edzés vége előtt 20 perccel gondunk akadt a kísérleti kipufogóval, aminek következtében idejekorán véget ért számomra a nap. Egy tesztalkatrészről volt szó, néha előfordul ilyen meghibásodás, amikor az ember új dolgokkal kísérletezik pénteken. Ami a holnapot illeti, szerintem nehéz lesz a Red Bullokat megverni az időmérőn. A célunk azonban, hogy vasárnap az élmenőkkel versenyezzünk."

Mercedes

Michael Schumacher(P1: 10., P2:5.): "Elégedett vagyok a ma elvégzett munkával, jó irányba haladunk. Folyamatosan fejlesztjük az autót, és a maihoz hasonló napok segítséget jelentenek ehhez. Azt azonban nehéz megítélni, mi fog történni a hétvégén, hiszen nem tudjuk, hogy a többi autó mennyire volt megtankolva. Részletesen ki kell elemeznünk az adatokat. Nagyon jó érzés volt Forma-1-es autóval vezetni egy olyan kanyarban, amely az én nevemet viseli. Amikor megépítették ezt a kanyart, nem gondoltam volna, hogy ez bekövetkezik."

Nico Rosberg(P1: 7., P2: 6.): "Nagyszerű látni, milyen sok néző látogatott ki a Nürburgringre, hogy megnézze a szabadedzéseket. Szeretem a Német Nagydíj hangulatát. Megpróbáltam integetni a nézőknek, de ehhez nincs elég hely az autóban. Összességében elégedett vagyok a mai munkánkkal. Úgy látszik, száraz pályán jól működnek a fejlesztéseink, szerintem történt egy kis előrelépés. De pénteken még nem lehet tudni, hogy pontosan hol állunk a többi csapathoz képest."

Renault

Nick Heidfeld (P1: 15., P2: 8.): "Fontos volt számunkra ez a két edzés, hiszen ki tudtuk próbálni az új kipufogót és a diffúzort. Műszaki probléma nem hátráltatott minket, ez lehetővé tette, hogy végrehajtsuk a mai napra tervezett munkát. Most már el tudjuk dönteni, hogy mit tegyünk vele. Mivel új alkatrészeket próbáltam ki, többet dolgoztam az autó balanszán, mint máskor. A szokásostól eltérően ezúttal nem futottunk hosszú etapokat megtankolt autóval, mert a kipufogó és a padlólemez működésére koncentráltunk. Annak ellenére, hogy viszonylag hűvös az idő, a Pirellik elég gyorsan felmelegszenek, ez tehát nem jelentett problémát. A két keverék között a szokásos különbséget tapasztaltuk. Most el kell döntenük, hogy mit csinálunk a padlólemezzel. Meglátjuk majd, hogy milyen lesz az idő. Örülök, hogy ma száraz volt a pálya, de a következő két napra nem túl biztatóak az előrejelzések."

Vitalij Petrov(P1: 11., P2: 9.): "Elégedett vagyok a mai nappal. Sok aerodinamikai tesztet végeztünk el, és számos beállítást próbáltunk ki. Először vezetek ezen a pályán, szükségem volt egy kis időre, hogy megtanuljam, és megértsem, hogyan kell itt vezetni. A beállítások szempontjából nem állunk messze attól, hogy jó autónk legyen, annak ellenére, hogy a második edzésen szivárgott a hűtővíz, ezért vesztettünk egy kis időt. A lágy gumik jobban tapadtak, mint amire a korábbi tapasztalataink alapján számítottunk. Összességében elégedettek vagyunk a javulással."

Force India

Adrian Sutil(P1: 8, P2: 10): "Ma mindkét edzésen alulkormányzottsággal küzdöttem, és keményen dolgoztunk, hogy megoldjuk ezt a problémát. Kipróbáltunk pár dolgot, megváltoztattuk az autó hasmagasságát, és sikerült javulást elérnünk néhány helyen. A reggeli programunkkal az új padlólemezre koncentráltunk, amivel úgy tűnik, minden rendben van. A délután során inkább a versenyre való készülés volt a középpontban, a szokásos adatokat gyűjtöttük a gumikról hosszabb etapokon."

Paul di Resta (P1: -, P2: 12): "Először voltam itt a teljes versenypályán a Nürburgringen, így a nap egy része arról szólt, hogy felvegyem a tempót, és magabiztosságot szerezzek. A kocsi balansza már az edzés kezdetétől fogva elég stabilnak tűnt, különösen a gyors kanyarokban. Próbáltunk javítani az autó lassú kanyarokban mutatott teljesítményén, és a féktávon tapasztalt stabilitáson, hogy megakadályozzuk a hátsó kerekek blokkolását. Összességében az autóm ma rendben működött, ami jó alapot ad a további munkához éjszakára."

Nico Hülkenberg(P1: 9, P2: -): "Élveztem az edzést, szórakoztató volt először vezetni a Nürburgringen egy Forma-1-es autóval. Az indulás azonban trükkösnek bizonyult, mivel már az első etapomon elment a KERS-em, ami eléggé megváltoztatta az autóm viselkedését. Szerencsére a későbbi etapokon már újra működött a KERS. A mai nap egyik célja az volt, hogy az Adrian autóján lévő új padlólemezt összehasonlítsuk az általam használt régebbi verzióval. Ebből hasznos információkhoz jutottunk. Végül az új, kísérleti lágy gumikon teljesítettem az utolsó etapomat, ami elég jónak tűnt."

Sauber

Sergio Pérez(P1: 16, P2: 13): "Ma nagyon elfoglaltak voltunk. Az első edzésen elvégeztem néhány aero-tesztet, így csak a második edzésen dolgoztunk a különböző abroncsokkal. Nem bizonyultunk olyan versenyképesnek, mint azt gondoltuk, de tisztességes munkát végeztünk ma, és remélhetőleg az időmérőn már előkelőbb pozíciókért harcolhatunk."

Kamui Kobajasi(P1: 19, P2: 16): "Nem alakult könnyen a mai nap. Probléma nélkül végigmentünk a kitűzött programunkon, de összességében szenvedtünk a tapadás hiányával, és még nem értjük, miért. Egyelőre nem vagyunk olyan jók, ahogyan azt vártuk, holnapra javulnunk kell."

Williams

Rubens Barrichello(P1: 14., P2: 14.): "Ma nem voltunk olyan versenyképesek, mint vártuk, de ha megváltozik az időjárás, akkor érdekessé válhat a helyzet. Nagyon szeretem ezt a pályát, ezért remélem, hogy jobb hétvégénk lesz."

Pastor Maldonado (P1: 18., P2: 17.): "Volt néhány problémánk ma, és nem éreztem túl jónak az autót. Szerintem nehéz hétvégénk lesz, de keményen dolgozunk, hogy holnapra jobbak legyünk."

Toro Rosso

Jaime Alguersuari (P1: 12., P2: 15.): "Jó napunk volt, sok kört teljesítettem. Sűrű programunk volt, kipróbáltunk néhány dolgot, amit a jövőben szeretnénk bevetni, és különböző beállításokat is teszteltünk. Lágy gumikon futottam egy hosszú etapot, és még mindig úgy tűnik, hogy a versenytempónk jobb, mint az egy körön elért eredményeink. Ennek alapján azt mondanám, hogy lehetőségünk lesz a pontszerzésre vasárnap, bár az időjárás elég bizonytalan. Holnap reggel még megpróbáljuk javítani az autón, hogy jobb legyen a versenyen, az időmérőn viszont nehéz lesz megelőzni a legközelebbi riválisainkat. A futammal kapcsolatban viszont nagy a motivációm."

Sébastien Buemi (P1: 13., P2: 24.): "Már a reggeli edzésen gondjaink voltak a motorral, de úgy döntöttünk, folytatjuk a tesztet. Délután azonban súlyosbodott a probléma, a szerelőknek szét kellett szedniük az autót, hogy megállapítsák a hiba okát. Ezért a második edzést ki kellett hagynom. Délelőtt ki tudtam próbálni a Pirelli kísérleti lágy abroncsait. A kevés megtett kör ellenére úgy gondolom, előreléphetünk holnap, még az is lehet, hogy az időjárás megváltozik, és esni fog. Éjjel meg kell javítanunk az autót, utána pedig el kell döntenünk, hogy ha vizes a pálya, milyen beállításokat használjunk. A mai nehézségektől függetlenül bízom benne, hogy versenyképesek leszünk hétvégén."

Lotus

Heikki Kovalainen (P1: 17, P2: 18): "Elégedett vagyok a mai teljesítményünkkel, a jól alakult péntekek egyikét tudhatjuk a hátunk mögött. Mindenki másnál több kört teljesítettünk, és egész nap jónak éreztem az autómat. Érezhetően sikerült előrelépnünk az autó hátuljával kapcsolatban, ennek köszönhetően már meglehetősen korán megtalálnuk a balanszot, ami mindkét gumikeverékkel rendben működött, így jó munkát végeztünk."

Karun Chandhok(P1: 21, P2: 20): "Ez remek nap volt a tanulásra. Leginkább a fékekre koncentráltam - itt más anyagot használunk, mint a korábbi csapatomnál, azt hiszem ez az oka, hogy jó néhány gumit szögletesre fékeztem ma. Volt egy-két nehéz pillanatom a féktávokon, és párszor blokkoltak is a kerekek, de hát a mai nap erről szólt - hogy hozzászokjak a gumikhoz, a fékekhez, és kényelmesen eljussak egy olyan szintre, ahol elkezdhetem nyomni a gázt. A nap folyamán reggelhez képest több mint 1.5 másodpercet javultam, úgyhogy ezzel elégedett vagyok, és most tovább dolgozom a mérnökökkel, hogy még több időt nyerjünk, és holnap tovább nyomulunk előre."

Virgin

Timo Glock(P1: 23, P2: 19): "Reggel az aero-programunkra szerettünk volna koncentrálni, így egyáltalán nem foglalkoztuk a beállításokkal, és csak az elsődleges gumikat használtuk, amelyek lassabbak a két opciós lágy abroncsnál. Azt hiszem, a második edzés elfogadhatóan alakult számunkra. Nem vagyok 100 százalékosan elégedett, de szerintem jól indult a hétvége. Kényelmesen éreztem magam az autóban, és nagyon örülök, hogy Németországban, otthon versenyezhetek a fantasztikus német szurkolók előtt."

Jérome D'Ambrosio(P1: 24, P2: 21): "Sima pénteken vagyunk túl, főleg Silverstone-hoz képest, ahol az időjárás megzavart minket. Sikerült jó munkát végeznünk a tesztekkel, és meglehetősen magabiztos vagyok a holnapot illetően. A vezetési stílusomat még egy kicsit jobban a pályához kell hangolnom, de mindenképpen elégedett vagyok a mai nappal."

Hispania

Vitantonio Liuzzi(P1: - , P2: 22.): "Összességében jól sikerült a délutáni edzés. Minden területre nagy hangsúlyt fektettem: fontos volt, hogy megértsük a gumik viselkedését, és hogy megfigyeljük, hogyan működnek egy versenytáv alatt. Az is fontos volt, hogy gyorsabbá tegyük az autót, és javítsunk a balanszon az aerodinamika és a beállítások segítségével. Volt másfél óránk arra, hogy ezeken dolgozzunk, úgy érzem, ez sikerült is. Jó volt ez a pénteki nap."

Daniel Ricciardo(P1: 22., P2: 23.): "Könnyen kezdődött ez a hétvége, az volt a feladatom, hogy jobban hozzászokjak az autóhoz. Az autó és a gumik balanszán dolgoztunk. Jó volt az első edzésem, így elégedetten kezdem meg második F1-es hétvégémet. A második gyakorláson sajnos volt egy kis probléma a kocsival, ezért nem tudtuk teljesen kihasználni a rendelkezésünkre álló időt."

Narain Karthikeyan(P1: 20., P2: - ): "Jó érzés újra visszaülni az autóba. Jók voltak a beállításaink, és az edzés is rendben ment, elég sok időnk volt arra, hogy különböző alkatrészeket teszteljünk. Néhány változtatás, amit végrehajtottunk az autón, az általunk várt eredményt hozta. Büszke vagyok arra, hogy annak ellenére is a 20. helyen végeztem, hogy nem tudtam összehozni egy igazán jó kört. Gyorsabb is lehettem volna."