Vágólapra másolva!
Charlie Whiting tagadja, hogy akár ez, akár a trükkös diffúzorok száműzése a Red Bull fölénye ellen irányul, bár tudja, hogy a közvélemény így gondolja.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója és technikai megbízottja, Charlie Whiting állítása szerint egyes csapatok akár fél másodperccel is lassulhatnak az időmérőn a Valenciában életbe lépő tilalom miatt, amelynek értelmében többé nem lehet átprogramozni a motorokat az időmérő és a verseny között. Ugyanakkor azt mondja, a változtatás a közhiedelemmel ellentétben nem a Red Bull fölénye ellen irányul.

"Ezt mi nem tudjuk pontosan kiszámolni, de én az erről folytatott beszélgetések során úgy hallottam, a legextrémebb motorelektronikai programok körönként fél másodpercet gyorsítanak az autón" - mondta Whiting. "Bizonyos mértékig mindenki kihasználja ezt a lehetőséget. Néhányan szélsőségesebb formában teszik, mint mások, és érvelhetnénk úgy is, hogy ügyesebben, de valamennyire mindenki él vele. Egyes csapatok megoldásai tényleg nagyon extrémek. Azt nem árulhatom el, hogy mennyire, de én magam is meglepődtem."

Whiting hangsúlyozta, hogy a döntés "nem politikai" jellegű, és különben is, tette hozzá, a szabályokat nem kell megváltoztatni sem a motorelektronikai, sem a befújt diffúzorokra vonatkozó tilalom érvényesítéséhez - csupán az értelmezésüket kell szigorítani.

"Csak azt próbáljuk elérni, hogy az autók szabályosak legyenek" - szögezte le. "Azt nem a mi dolgunk megítélni, hogy egy bizonyos csapatot negatívabban érint-e a döntésünk, mint a többit. Mindössze annyin múlik a dolog, hogy mennyire használnak szélsőséges megoldást, de én láttam olyan motorelektronikai programokat, amelyek tényleg durván extrémek voltak, és mindenkit megnyugtathatok, hogy nem csak egyetlen csapatnál."

"Kicsit olyan a helyzet, mint annak idején az ellensúlyos lengéscsillapító esetében, amely aerodinamikai szempontból kezdetben ártalmatlan volt, ahogy azonban továbbfejlesztették, egyre merészebbé vált. A végén már 4-5-6 darab ellensúlyos lengéscsillapítót szereltek az autókba, nyilvánvalóan aerodinamikai céllal. Az ilyesmi előbb-utóbb eljut odáig, ahol már mindannyian tudjuk, hogy muszáj közbelépnünk."

Whiting a diffúzorokra vonatkozó, Silverstone-tól érvényes módosítás kapcsán - amely tovább fogja lassítani az autókat az időmérőn - elmagyarázta, hogy bár néhány részletet még tisztázni kell, az FIA tervei szerint 12 ezres percenkénti fordulatszámnál 10 százalékig, 18 ezres fordulatszám mellett pedig 20 százalékig lehet majd nyitva a pillangószelep, amikor a versenyző elveszi a gázt. Igaz, az egyik csapat számára ennél valószínűleg nagyobb nyitást fognak engedélyezni, mivel ők bizonyítani tudják, hogy nem aerodinamikai okokból van szükségük erre.

"Visszanézhetjük a 2009-es adatokat, megvizsgálhatjuk az akkori motorprogramokat, mert megvan nekünk az összes. Ha azokból kiderül, hogy már akkor is 28 százalékos nyitást használtak 18 ezres fordulatszámnál, akkor ezt szabályosan teszik, tehát jogosnak tűnik a kérésük" - mondta Whiting, megjegyezve, hogy ha az FIA nem tiltja be a diffúzor leszorítóerejét gázelvételnél is növelő, azaz a pillangószelepet mozgatható aeroeszközként használó motorüzemmódot, az egyik istálló már Monacóban is óvást nyújtott volna be az eredmény ellen.