Vágólapra másolva!
Reakciók az Európa Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Ferrari

Fernando Alonso(P1:3, P2:1): "Összességében azt mondhatom, hogy jól kezdtük a valenciai hétvégét, az idei második hazai futamomat. Az összes tervezett programot sikerült elvégeznünk, főleg a gumikon dolgoztunk, hiszen a közepes keverékű abroncsokat most használhatjuk először. Fontos volt, hogy sok kört tudjunk teljesíteni, mert egy ilyen pályán ez segít abban, hogy megbízzunk az autóban, miközben a határokat keressük és így javítunk a teljesítményünkön. A pálya tulajdonságai kedveznek az autónknak, de még korai lenne megjósolni, hogyan állunk a többi csapathoz képest. Korábban is előfordult már, hogy jól mentünk az első napon, de az időmérőn mégis kikaptunk egy másodperccel, ezért nem tulajdonítok nagy jelentőséget a mai eredményeknek. Az első és második szabadedzésen annyi különböző dolgot kipróbálunk, és olyan gyorsan változik a pálya állapota - főleg egy utcai pályán -, hogy lehetetlen jóslatokba bocsátkozni. Úgy tűnik, jól kezelhető az autó, ezért magabiztosan vághatunk neki az időmérőnek, de azt is tudjuk, hogy az ellenfeleink is nagyon erősek: nem véletlen, hogy a Red Bull az eddigi hét futamon mindig pole pozícióból indulhatott, egyértelmű, hogy még mindig ők a legesélyesebbek. Itt könnyebben lehet majd előzni, mint Monacóban, de ettől függetlenül fontos lesz a rajtpozíció."

Felipe Massa(P1:6, P2:5): "Jó napunk volt, ebben a szezonban sokszor volt már rosszabb péntekünk. Amennyire azt az edzések három órája alatt megállapíthattuk, az autó elég versenyképes, és szerintem nem sokat fog változni a helyzet ahhoz képest, mint amit két hete Kanadában láthattunk. Igaz, hogy még csak péntek van, de legalább jól kezdtük a hétvégét. A gumik jól működtek: a lágy és a közepes keverékű gumik is jobban tapadtak, mint amire a hétvége előtt számítottunk. Természetesen nagy különbség van a két abroncs között, de a közepes gumik sem voltak rosszak, pedig itt magasabb volt a hőmérséklet, mint Kanadában. A következő két napban a megfelelő beállításokat kell majd eltalálnunk. A balansz még nem tökéletes, de jó irányba haladunk. Remélhetőleg fel tudjuk venni a harcot az időmérőn, mint ahogy Kanadában is tettük."

McLaren

Lewis Hamilton(P1:4., P2: 2.): "Nagyon csúszós volt ma a pálya. A második szabadedzésen egy kicsit kisebb volt a tapadás, mert az új elsődleges keverékű gumit (közepes keverék) kicsit trükkös volt munkára fogni. De amint az opciós (lágy) gumikra váltottunk, sokkal könnyebbé vált a vezetés, és úgy tűnt, elég jó a sebességünk is. Még mindig sok olyan dolog van az autón, amin javítani lehetne. Még dolgoznunk kell az egyensúlyán: nem vagyunk nagyon messze az ideálistól, de lehetne jobb is. Van egy pár dolog, amit meg fogunk ma este változtatni, hogy holnap stabilabb legyen. Nagyon szorosnak tűnik az eleje, de mi is harcban állunk, ami fontos dolog. Úgy gondolom, van még egy kis tempó, amit elő tudunk majd húzni a tarsolyunkból a hétvége hátralévő részében."

Jenson Button(P1:7., P2:6.): "Reggel főleg adatokat gyűjtöttünk, ezért elég sok időt töltöttem a garázsban. Délután kicsit többet tudtam menni, és kipróbáltam mindkét gumikeveréket. Az elsődleges elég nehezen kezdett működni, ezért nem tudtuk megtalálni a helyes egyensúlyt vele. Úgy gondolom, az opcióson viszont jó volt az egyensúly - és mivel, a pálya minden egyes edzéssel egyre jobban fel fog gumizódni, úgy gondolom, hogy a jó irányba tartunk a beállításokkal az egyensúlyt tekintve az elsődleges keverékekkel is. Nem igazán törődtem az időeredményekkel ma, fontosabb volt, hogy a mérnökeimmel azon dolgozzak, hogy mindkét gumikeveréken jól működjön az autó. De, ahogy már mondtam, megtaláltuk a pozitív irányt most."

Red Bull

Sebastian Vettel(P1: 16., P2: 3.): "Néha különféle dolgokkal kísérletezünk, ami pénteken teljesen normális - ma nem volt semmi titkunk. Délelőtt másféle programot bonyolítottunk le, de délután ugyanazt az utat követtük, mint mások. Időnként nagyon szoros volt a küzdelem, én azonban jónak éreztem az autómat. Délután pedig még sokkal jobbnak, úgyhogy majd meglátjuk, mire leszünk képesek holnap. Tavaly jó versenyünk volt itt, de Lewis (Hamilton) és Fernando (Alonso) megszorongatott minket. Most hétvégéről hétvégére ingadoznak az erőviszonyok."

Mark Webber(P1: 1., P2: 7.): "A délelőtti edzésen a közepes keverékű gumikat használtuk, és nem voltak túl rosszak. Az az edzés jól alakult; sokan teszteltek sok különböző dolgot, teljesen eltérő üzemanyagszintek mellett. A P2 egyszerűbb volt. Lassan indultunk neki, aztán átváltottunk az opciós (lágy) gumikra. A hosszú etapunk jól sikerült, rengeteg információt gyűjtöttünk a vasárnapi versenyre. Az aszfalt hőmérséklete akkor várhatóan más lesz, de ez így is hasznos volt."

Mercedes

Michael Schumacher(P1:11, P2:4): "Egy szokásos pénteki edzésnap volt, különböző beállításokat próbáltunk ki. Mint ahogy az pénteken megszokott, inkább a hosszú etapokra helyeztük a hangsúlyt. Összességében nagyon elégedett vagyok, mert sikerült sok munkát végeznünk. A reggeli edzésen még meg kellett oldanunk pár problémát, délután pedig folyamatosan azon dolgoztunk, hogy jobbá tegyük az autót. Mindannyian tudjuk viszont, hogy normál körülmények között még nem vagyunk elég erősek ahhoz, hogy a dobogóért harcoljunk. Az a legvalószínűbb, hogy a negyedik sor környékén leszünk a rajtrácson, de mivel ma sikeresen végrehajtottuk a tervezett programot, optimista vagyok az edzések után."

Nico Rosberg(P1:9, P2:8): Elég érdekes reggelünk volt: nyilvánvaló volt, hogy meg kell változtatnunk néhány dolgot az autó beállításán, de délutánra sikerült javulnunk. Fontos volt, hogy minél többet tanuljunk ma, de még mindig nem vagyok teljesen elégedett az autó balanszával. Pár dologhoz alkalmazkodnunk kell ezen a hétvégén, például a motorelektronikára vonatkozó új szabályhoz, így egy kicsit nagyobb a kihívás. Éjszaka még dolgoznunk kell, de bízom benne, hogy jól kezdjük majd a holnapi napot."

Renault:

Nick Heidfeld(P1:5, P2:9): "Jó nap volt, azt kell mondanom, hogy az eddigi legjobb hosszú etapomat teljesítettem a délutáni edzésen, hiszen nem gyűlt meg a bajom a forgalommal. Ez nagyszerű volt, és segített abban, hogy sok tapasztalatot szerezzünk az autónkról. A hosszú etap lehetőséget adott arra, hogy átállítsak pár dolgot a kormányon, és az új, közepes keménységű abroncs tulajdonságait is megfigyelhettük. Jónak éreztem az új gumit, és nagyon elégedett vagyok azokkal az eredményekkel, amiket elértünk vele, hiszen nem teszteltük őket túl sokszor. Azt hiszem, a második edzés végén látott köridők alapján lehet leginkább arra következtetni, hogy milyen a tempónk az ellenfelekhez képest. Szerintem a reggeli gyakorláson néhány csapat más programot hajtott végre, mint mi, ezért az ő köridejük lehet, hogy félrevezető."

Vitalij Petrov(P1:2, P2:10): "Ma magas, illetve alacsony üzemanyagszinttel is köröztünk annak érdekében, hogy megfigyeljük az autó működését ezen a pályán, és mindkét esetben gyorsak voltunk. Semmilyen műszaki hiba nem akadályozott minket, ez is a mai nap egyik pozitívuma. Mindkét autónk a legjobb tíz között végzett, tehát minden okunk megvan arra, hogy optimistán, a további javulás reményében várjuk a holnapot. Élveztem a körözést az új, közepes keverékű gumikon, és nem is voltak rosszak. Ahogy várható volt, a lágy gumik körülbelül másfél másodperccel gyorsabbak, mint a közepes keménységűek, tehát holnap ezekkel az abroncsokkal kell jól szerepelnünk ahhoz, hogy sikeres hétvégénk legyen."

Force India

Adrian Sutil(P1: 8., P2: 11.): "Ez elég biztató nap volt számomra. Meglehetősen sok munkával járt letesztelni az új aerodinamikai alkatrészeinket, de minden jól ment, és a balansz az első menettől kezdve elfogadhatónak tűnt. Igyekeztünk javítani néhány részleten, például az autó stabilitásán a féktávokon, amely különösen lényeges itt. Délután szokás szerint kipróbáltam mindkét típusú gumit, úgyhogy holnapra bőven vannak adataink. A lágy (opciós) abroncs nagyon kiegyensúlyozottan viselkedett, és a kopása sem volt vészes, úgyhogy a versenyre valószínűleg az lesz a jobb."

Paul di Resta(P1: -, P2: 14.): "Sajnálatos, hogy így alakult ez a nap. Nico (Hülkenberg) délelőtti balesete miatt az autóm a második edzés elejére nem készült el, ezért ülnöm és várnom kellett. A srácok nagyszerű munkával épp időben befejezték a javítást ahhoz, hogy az edzés utolsó perceiben kimehessek a pályára, ám így is csupán három mért kört tudtam megtenni. Ezért a holnapi, utolsó szabadedzésen sok lesz a dolgom, hogy behozzam az elvesztegetett időt."

Nico Hülkenberg(P1: 18., P2: -): "Délelőtt az elsők között vágtam neki egy normális etapnak, amikor a pálya még nagyon nyers volt. A 12-es kanyar előtt sajnos már az etapom elején állóra fékeztem a hátsó kerekeket, az autóm kivágódott balra, és a falnak csapódva elég súlyosan megrongálódott. Az egész 300 km/órás tempónál, nagyon gyorsan történt, esélyem sem volt rá, hogy időben reagálva korrigáljak. Borzasztóan sajnálom a csapatot, és Paul (di Restától) is bocsánatot kértem, hiszen a baleset miatt délután ő is időt vesztett."

Williams

Rubens Barrichello(P1:13, P2:12): "Sok új fejlesztést hoztunk Valenciába, ezért elég mozgalmas napja volt a csapatnak. Még egy kicsit dolgoznunk kell az új alkatrészeken, ki kell elemeznünk a ma gyűjtött információkat. Mindent megteszünk azért, hogy a lehető legtöbbet kihozzuk az autóból, hogy jól szerepeljünk az időmérőn és pontokat szerezzünk a futamon."

Pastor Maldonado(P1:15, P2:13): "Minden szükséges munkát sikerült elvégeznünk a mai napon. A második edzés végén volt egy kis gondom egy lassú defekt miatt, így pár perccel korábban be kellett fejeznem a gyakorlást, de igazából ezzel semmit nem vesztettünk. Még mindig javulnunk kell, de nem látok okot arra, hogy miért ne harcolhatnánk holnap a legjobb tíz közé kerülésért.

Toro Rosso

Sebastian Buemi(P1: -, P2: 15.): "Ahogy terveztük, csak délután mentem, de így is többé-kevésbé tudjuk, hogy mire számíthatunk a hétvégén, és hogy mely területeken kell javítanunk az autón. Az autóm hibátlanul működött ma egész nap, kezdve Daniel reggeli etapjával, ami mindig pozitív. Ma melegebb volt itt, mint a legutóbbi versenyeken, ezt számításba kell venni. Az új közepes keverékű gumikeverék úgy tűnt, jól működik, de még korai lenne azt mondani, hogy mindent tudunk róla. Ezen a pályán az a fontos, hogy olyan autód legyen, ami jól működik a lassú szakaszokon, és a fékezésnél a stabilitás is rendkívül fontos. Még javíthatunk egy kicsit az autón az időmérő és a verseny előtt. Mindent egybevetve ez egy jó napi munka volt, alapot adhat a hétvége hátralévő részéhez."

Daniel Ricciardo (P1: 12., P2: -): "Kicsit nehéz volt emlékezni az összes kanyarra itt, mert olyan sok van, és a pálya is elég összetett. Szerencsére el tudtam tölteni némi időt a szimulátorban, ami hasznos volt. Ennek a pályának olyan a karaktere, hogy minden kanyar úgy tűnik, mintha egy irányba tartana, de aztán hirtelen észreveszed, hogy valamerre másmerre mennek. Élveztem az etapomat, különösen az első szektor tetszett, ami nagyon olyannak érződik, mint egy igazi utcai pálya, de aztán a pálya a vége felé kinyílik egy kicsit, és gyorsabbá válik. Úgy tűnt, az autó jól működik, és javult is. Keményen dolgozott a csapat, hogy javítsa a teljesítményt néhány fejlesztéssel erre a versenyre, úgy tűnik, a jó irányba tartanak a dolgok. Éreztem, hogy van benne némi potenciál, még akkor is, ha a köridők és a helyezések nem annyira mutatják ezt az első szabadedzésen, Jaime a 10. én pedig a 12. lettem, ami pozitív teljesítmény. Csak az elsődleges keverékű gumikon futottam, az első benyomásaim alapján jól működtek."

Jaime Alguersuari (P1: 10., P2: 24.): "Csak reggel tudtam menni, mert olyan gondunk volt az autóval, amit nem tudtunk rendesen kielemezni és megjavítani a második szabadedzésre. Azonban a reggelem érdekes volt az új közepes keverékű gumikkal, sok adatot tudtunk gyűjteni róluk, és még más alkatrészekről is, amiket itt rendelkezésünkre állnak. Általánosan elmondhatom, hogy az autó jobbnak érződött. Biztos vagyok benne, hogy megoldjuk az autó problémáját időben, hogy felzárkózhassak a holnapi harmadik szabadedzésen."

Sauber

Sergio Pérez(P1: 14., P2: 16.): "Először is boldog vagyok, hogy újra autóba ülhettem. Minden rendben ment, jól éreztem magam, az elmúlt hetekben sokat dolgoztam azért, hogy eljussak idáig. Összességében úgy tűnik, kicsit lassúak vagyunk itt. Sok munkánk lesz holnap reggelig, ha gyorsítani akarunk az autónkon. Ami a gumikat illeti, a közepes keverékűeket nehezen tudtam felmelegíteni. Ezen a pályán a gyenge tapadás megszokott probléma. Elég poros, és még a lágy gumikkal sem könnyű elérni a megfelelő tapadást. Sok problémát meg fogunk oldani, remélem, az időmérőnk jól sikerül majd."

Kamui Kobajasi(P1: 17., P2: 17.): "Ez a nap nehéz volt számomra. Délelőtt gondom akadt a gázpedállal, ezért nem tudtam befejezni a tervezett programot. A második szabadedzésen valamivel jobbnak tűnt az autóm, és bíztam benne, hogy összehozhatok egy jobb köridőt. Sajnos azonban alighogy megkaptam az új szett lágy gumit, a jobbelső kereket azonnal kockásra fékeztem. Az edzés későbbi részében teljesített hosszú etapjaink rendben voltak. Szerintem holnap erősebbek leszünk, mint amilyennek ma tűntünk."

Lotus

Heikki Kovalainen(P1:19, P2:18): "Elég sima napom volt. Az autó mindkét edzésen javuló formát mutatott, és mindegyik abroncson sikerült elvégeznünk a tervezett munkát. Elég adatot gyűjtöttünk össze ahhoz, hogy éjszaka a további fejlődés érdekében dolgozhassunk."

Jarno Trulli(P1:-, P2:19): "Jó délutánom volt, köszönetet kell mondanom a csapatnak a mai munkájukért. A szervókormány különböző beállításain dolgoztunk, és elégedett vagyok az eredménnyel. Sok kört teljesítettünk, s bár nem volt elég időnk arra, hogy az autó beállításait próbálgassuk, azt hiszem, jó irányba haladunk. Érdekes lesz látni, hogy holnap mennyit tudunk fejlődni."

Virgin

Timo Glock(P1: 21., P2: 20.): "Ez elég mozgalmas péntek volt, különösen délután. Átrágtuk magunkat a szokásos programunkon, és eddig minden jónak tűnik. A gumikat kicsit másnak érzem, de a többi rendben van. Szerintem sok hasznos adatot gyűjtöttünk a délelőtt lebonyolított aerodinamikai teszteken, amelyek remélhetőleg jó irányba fognak vinni minket a későbbiek során. Eddig minden oké."

Jérome D'Ambrosio(P1: 20., P2: 21.): "Szerintem ma elég jó napunk volt. Minden simán alakult a programunkban, ami nagyszerű. A második edzésen a hosszú etapokra koncentráltunk, hasznos adatokat gyűjtöttünk a versenyre. Már alig várom, hogy holnap folytathassuk, mert ma jó alapokat találtunk a továbbiakhoz."

Hispania

Vitantonio Liuzzi (P1:22., P2:22.): "Ez egy nehéz nap volt, mert sokat küszködtünk a hátsó gumikkal és magával az autó hátuljával is. Még mindig nem találtuk meg a jó egyensúlyt. Úgy gondolom, a sebességünk az éllovasokhoz képest hasonló, mint általában, de még sokat kell fejlődnünk, és keményen kell dolgoznunk ma éjjel, hogy megpróbáljuk megoldani az egyensúly-problémákat, és nyomnunk kell a gázt, hogy a közvetlen riválisunk előtt maradjunk."

Narain Karthikeyan: (P1: 23.,P2:23.): Nyilvánvaló, hogy a délután a váltóproblémával nem volt ideális, és sajnos emiatt nem tudtuk teljesíteni az egész programot. Még mindig tanulom a helyes nyomvonalat a pályán, és kicsit olyan, mint ha csak lassú kanyarok és féktávok lennének rajta. A pálya nagyon csúszós, úgy tűnt, az autónknak nagyon korlátozott volt a tapadása reggel, ami nem volt jó. A megbízhatósági problémát is belevéve nem ez volt a legjobb napom."