Vágólapra másolva!
Az FIA Barcelonában még haladékot adott a csapatoknak, de szombaton levélben értesítette őket, hogy a Brit Nagydíjtól kezdve mindenképpen be akarja tiltani a forró és hideg befújásos diffúzorokat is.

A júliusi Brit Nagydíjtól kezdve felborulhatnak az eddigi erőviszonyok, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis ragaszkodik hozzá, hogy betiltsa a diffúzorba gázelvételnél is kipufogógázt áramoltató motorüzemmódokat, amiből a feltételezések szerint a Red Bull aránytalanul nagy előnye is származik az időmérőkön.

Erről szombaton levélben értesítették a csapatokat. "Az FIA teljesen egyértelművé tette az álláspontját" - erősítette meg az Autosportnak a Williams technikai igazgatója, Sam Michael, akinek az istállója a spanyolországi verseny előtt kikérte az FIA állásfoglalását a vitatott technológiáról. "Csütörtökön akarnak beszélni velünk a részletekről, Charlie (Whiting, a technikai küldött) azonban azt mondja, Silverstone-tól kezdve a hideg és a forró befújásos diffúzort is betiltják."

A "hideg befújásos" módszer esetében a motor gázelvételnél csak levegőt áramoltat a diffúzorba, a "forró befújásnál" azonban benzint is fecskendeznek a hengerekbe, de késleltetik a gyújtást, hogy az üzemanyag a kipufogóban robbanjon be, növelve a padlólemez alá fújt gáz energiáját. Ez a technológia speciális motorprogramot követel, és Michael szerint drága is.

A csapatok műszaki igazgatóiból álló Technikai Munkacsoport csütörtökön Londonban ülésezik majd, ahol Whiting várhatóan bejelenti azt is, hogy 2012-től a diffúzorba vezetett kipufogók minden változatát be fogják tiltani - beleértve azt is, amelynél csak a gázadásnál normálisan keletkező kipufogógázt juttatják a padlólemez alá.

"2012-től a kipufogót a hátsó kerekek vonala mögé kell kivezetni, konkrétan 330 mm-rel mögötte, vagyis ott, ahol a diffúzor véget ér" - mondta Michael. "Ez azt jelenti, hogy a kipufogónak semmilyen hatása nem lehet majd a diffúzorra. Az FIA ennyit már egyértelművé tett, és csütörtökön beszélni fogunk az elképzelés megvalósításáról is."

Jelenleg már a rajtrács összes csapata diffúzorba vezetett kipufogót használ, bár a Williamsnek, a Virginnek és a Hispaniának nincs forró befújásos rendszere. A technológia betiltásával mindegyik istálló veszíteni fog a teljesítményéből, de nem azonos mértékben.