Vágólapra másolva!
Reakciók a Kanadai Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Ferrari

Fernando Alonso (P1: 2, P2: 1): "Ahogy péntekenként megszokhattuk, az időeredményeknek nincs nagy jelentősége, mert nem tudjuk, hogy a többiek milyen programot teljesítettek, és mivel vasárnapra esőt jósolnak, lehet, hogy a ma gyűjtött adatoknak nem sok hasznát vesszük majd. A kitűzött program szerint haladtunk, különböző gumikeverékeket és aerodinamikai megoldásokat próbáltunk ki. Mindenképpen az egyik legjobb péntekünket teljesítettük - nem gyakran látjuk az autóinkat az első öt helyen -, de az is igaz, hogy Monacóban csütörtökön és szombaton is mi voltunk a leggyorsabbak, az időmérőn mégis 9 tizedes hátrányban találtuk magunkat a Red Bullhoz képest. Ekkor mutatják meg az igazi képességeiket, és ezért még mindig ők a legfőbb riválisaink a McLarennel és a Mercedesszel együtt, amelyek nagyon erősnek tűnnek ezen a pályán. Számos balesetet láttunk, talán a hosszú etapot teljesítő versenyzőktől. Nehéz ilyen körülmények között vezetni, és van három-négy olyan hely, ahol a legkisebb hiba következtében is a falban kötsz ki. Szerintem a versenyen a biztonsági autó is szerephez jut majd. Ismételten úgy tűnik, hogy a lágy gumik jól fekszenek nekünk, ahogy a közepes keverék is, amely Valenciában debütál majd, s bár csak öt kört teljesítettem vele, jónak tűnt. Ezen a pályán más helyszínekhez képest jobban kihasználhatjuk majd a DRS nyújtotta lehetőségeket: a 10-es és a 12-es kanyar között, illetve a célegyenesben, szerintem a versenyen jól működik majd. Sajnos megzavartak a piros zászlók az edzés végén, amikor a szuperlágy gumikon futottam.Meg kellett változtatnunk a programunkat, így a lehető legtöbb adatot próbáltuk gyűjteni mindkét autóval, különböző üzemanyagszintek mellett."

Felipe Massa (P1: 4, P2: 3): "Jól alakult a napunk, talán ez volt a legjobb péntekünk a szezon kezdete óta. Az autó versenyképesnek tűnik, és a balansz sem rossz, első edzésnaphoz képest. Persze még csak péntek van, így nehéz képet kapni az erőviszonyokról, részben mivel nem tudjuk, hogy az ellenfeleink mivel próbálkoznak, mindenesetre meglehetősen elégedett vagyok. Sajnos a piros zászlók miatt nem tudtam úgy használni a szuperlágy gumikat, ahogy szerettem volna, így inkább a hosszú etapra koncentráltam a megfelelő üzemanyagszint mellett. Az, hogy a dönthető hátsó szárnyat két helyen is használhatjuk, egyértelműen segíti az előzést. A gumik jól működnek, és a kopás sem durva, így nem számítok túl sok kerékcserére a versenyen. Mindenesetre figyelembe kell vennünk, hogy vasárnap nagy eséllyel megérkezik a csapadék, így még az is előfordulhat, hogy esős versenyünk lesz."

Red Bull

Sebastian Vettel (P1: 16, P2: 2): "Reggel volt egy balesetem. Elvesztettem az autó hátulját, de már alacsony sebességgel ütköztem a falba, úgyhogy meglehetősen enyhe volt a becsapódás. Nem keletkezett nagy kár az autóban, így délutánra sikerült megjavítanunk, és újra kimennünk vele a pályára. A McLaren és a Ferrari erősnek tűnik, bár még nem láttam az edzés összes időeredményét. Ami minket illett, elégedett vagyok az autó balanszával és teljesítményével, úgyhogy majd meglátjuk. Ez különleges pálya, meglehetősen kemény a rázóköveknek és a sikánoknak köszönhetően, de nekem tetszik. A cél a győzelem, de hosszú hétvége áll előttünk, még sok minden történhet. Fontos, hogy befejezzük a versenyt, és a lehető legjobb eredményt érjük el, akármi legyen is az."

Mark Webber (P1: 12, P2: 7): "Egy kicsit megzavarták a munkánkat a piros zászlók a második szabadedzés végén, szóval gördülékenyebben is végződhetett volna az edzés, de így sem volt vészes. Ma különböző üzemanyagszinteket próbálgattunk, most lépésről lépésre kell előrehaladnunk, és egy kicsit gyorsítanunk az autón. Trükkös pályáról van szó, és változó időjárási körülmények kavarhatják meg a helyzetet a következő 24 órában."

McLaren

Lewis Hamilton (P1: 6., P2: 4.): "Ezek nagyon jó edzések és biztató nap volt számomra. A P2-ben szerintem az egyik balesetből a pályára került törmelék okozhatta a defektemet, mert éppen csak kihajtottam a bokszból, amikor éreztem, hogy az autóm fara hirtelen kitör. Ettől függetlenül sok alkatrészt le tudtunk tesztelni. Még keresem az optimális balanszot, és nem vagyok benne biztos, melyik irányt akarom követni a beállításokkal, úgyhogy este leülök a mérnökökkel elemezni az adatokat. A hosszú etapokon remek tempót diktáltunk; a gyorsaságunk adott. A Red Bull, a Ferrari és köztünk ismét nagyon szorosnak ígérkezik a küzdelem, ezért az időmérőre jól be kell állítanunk az autónkat. Aztán majd szorítok. Meglepett, hogy ennyi incidens történt, ez a pálya azonban nagyon nehéz és csúszós, szerintem ez fogott ki néhány versenyzőn ma. Mindannyian feszegetjük az autónk határait, és senkit nem lehet hibáztatni azért, hogy odateszi magát. Egy ilyen helyen nincs lehetőség hibázni, ma sajnos sokan nagy árat is fizettek érte - sebaj, majd holnap visszavágnak."

Jenson Button (P1: 5., P2: 5.): "Nagyon nehéz hatékonyan változtatni a beállításokon, amikor ennyi piros zászlós megszakítás van. Ez kemény pálya - elég csak egyszer rosszul ráfutni a kerékvetőkre, és máris a falban kötünk ki. Teljesítettünk hosszú etapokat az opciós (szuperlágy) gumikkal is; fontos volt, hogy minél több kört tegyünk meg velük. Csupa hasznos információt gyűjtöttünk, és bízunk benne, hogy alacsony üzemanyagszint mellett még tovább tudjuk csiszolni a balanszot. A szuperlágy gumikat kevés benzinnel nem próbáltuk ki, mert közbejött a két megszakítás, ezért a délutáni edzés végén csak feltankoltuk az autónkat, és úgy mentünk ki a pályára. Örömteli, hogy az autónk magas üzemanyagszint mellett meglehetősen jónak tűnt. A Red Bull, a Ferrari, a Mercedes és mi is gyorsak vagyunk - szerintem itt kicsit szorosabb lesz a küzdelem, mint az utóbbi néhány futamon."

Force India

Adrian Sutil (P1:- P2: 11.): "Sok munkát kellett délután elvégezni, ezért kár, hogy olyan sok időt vesztettem, amelyet a pályán tölthettem volna. Keményen nyomtam az opciós keveréken, és megérintettem a falat a 7-es kanyarból kifelé jövet. Ez megrongálta a felfüggesztésemet, és le kellett állnom. Azonban úgy gondolom, hogy még mindig jó az autó egyensúlya, és versenyképesnek tűnünk ezen a hétvégén. Sok munka lesz holnap reggel, mert kihagytunk több hosszú etapot, és nem mentem sokat az opciós keveréken, de biztos vagyok abban, hogy még jó hétvégénk lehet."

Paul di Resta (P1: 8., P2:6.): "A mai nap arról szólt, hogy hozzászokjam a pályához, és egyre gyorsabb legyek. Az első edzésen elég kicsi volt a tapadása a pályának, sok por volt az úton, de délutánra egy kicsit javultak a körülmények. Több változtatást is végrehajtottunk az autón, a szabad magasságán és az aeroegyensúlyán is. Az irány, amelyet vettünk, nagyon pozitív volt. Még hiányzik egy kis sebesség, de elégedett vagyok a ma elért fejlődéssel."

Nico Hülkenberg (P1:10., P2:-): "Jó, hogy volt egy extra szett gumi mára - a közepes keverék -, jól működtek ezek a gumik, és egyenletes teljesítményt nyújtottak. Aztán használtam egy szettet az elsődleges (lágy) keverékből, ezek is rendben voltak, nem mutatták a jelét a szemcsésedésnek. Eléggé egyben volt ma az autó, jó volt az egyensúly az új, közepes leszorítóerőt biztosító szárnyakkal. Azt gondolom erősen kezdtük ezt a hétvégét."

Renault

Nick Heidfeld (P1: 9, P2: 9): "Számunkra mozgalmasan, de drámáktól mentesen telt a péntek. Sikerült mindkét gumikeveréket értékelnünk, ezen a fronton nem értek minket meglepetések, bár a lágyabb abroncsokon még javítanunk kell az autó balanszát. Úgy tűnik, az új hátsó szárny és a DRS is jól működik. Az egyetlen rossz hír, hogy a piros zászlók miatt nem tudtam hosszú etapot teljesíteni délután. Bár reggel óta javult a helyzet, a pálya még mindig csúszós, és néhány emberen ki is fogtak ezek a nehéz körülmények. A következő két nap valószínűleg hűvösebb lesz, némi esőre is számítunk, így egész hétvégén rugalmasnak kell maradnunk. Jó volt pénteken ennyit nézőt látni a lelátókon- szinte már olyan, mintha versenynapon lettünk volna."

Vitalij Petrov (P1: 14, P2: 8): "Frusztráló volt, hogy az első edzésen nem tudtam sok kört teljesíteni, először a rádiót kellett megjavítanunk, majd a gázpedált kellett kicserélnünk. A piros zászlónak köszönhetően még kevesebb időm maradt. Mindenesetre a második edzésen sikerült összeraknom néhány jó kört, és úgy éreztem, a szuperlágy gumik kicsivel jobb tapadást biztosítanak. Elégedett voltam a második szabadedzéssel, mivel elértük, amit tervezünk. Jól eltaláltuk az autó balanszát, és hosszú etapokat is teljesítettünk, így összességében elégedett vagyok a mai munkával. Figyelembe kell vennünk, hogy a pálya folyamatosan javul majd a hétvége folyamán, így a következő egy-két napban változhat a helyzet."

Williams

Rubens Barrichello (P1: 7., P2: 10.): "A csapat ma jól dolgozott. Rengeteg feladatot el kellett végeznünk, ezért megosztottuk a munkát Pastor és az én autóm között. Mindenki közös érdeme, hogy nagyon sok adatot gyűjtöttünk, amelyeken most át kell rágnunk magunkat. Ennek örülök. Úgy tűnik, itt jobb formában vagyunk, néhány helyet előreléphetünk ezen a hétvégén. Holnap még így is keményen oda kell tennünk magunkat, hogy bejussunk a Q3-ba, de ez szerintem elérhető."

Pastor Maldonado (P1: 17., P2: 12.): "Ez biztató nap volt, habár délelőtt akadtak gondjaim az autómmal, ezért nem volt időnk használni az elsődleges (lágy) gumikat, csak a közepeseket. A délutánunk jobban sikerült, és a tempónk alapján ütőképesnek tűnünk, még a hosszú etapokon is. Egyelőre minden rendben van, majd meglátjuk, mire leszünk képesek az időmérőn."

Toro Rosso

Sebastian Buemi (P1:-.,P2: 13.): "Jó újra az autóban lenni, mert Spanyolország és Monaco után úgy tűnt, hogy sokat kellett várni, amíg újra versenyezhetünk. Nem mentem ma reggel, ami jó, de ez a délutánt még fontosabbá tette. Jól ment, és jó képet kaptunk arról, hogy mire számíthatunk a gumiktól, még a közepes keveréktől is, amit itt két hétre előre Valenciára teszteltünk. Sok kört tettem meg, ami pozitív, tudva azt, hogy ez egy trükkös edzés volt, sok autó lement a pályáról. Természetesen ezen a pályán alacsony szárny-állásokkal mentünk, és már jobban értjük, hogy miként viselkednek ilyen állapotban. Nagyon jó vezetni az autót kis légellenállású beállításban, nagy a végsebesség, ami izgalmas. A pálya mindig kihívást jelent a fékeknek, ezért sokat dolgoztunk rajtuk ma, most meg kell néznünk az adatokat, hogy jók voltak-e a hűtésre vonatkozó számításaink."

Jaime Alguersuari (P1: 13.,P2.: 14.): "Azt hiszem előrelépést értem el az autó viselkedésének megértésében, ebből a szempontból kicsit szenvedtem a legutóbbi versenyeken, tehát ezt most a nap pozitív oldala volt. Még mindig küszködöm azzal, hogy egyetlen mért körön rendesen munkára fogjam a gumikat, ezen még dolgoznunk kell, bár lehet, hogy nehéz lesz holnap reggel, mert úgy hallottam, esőt jósoltak. Nagyon jó benyomást tett rám a hosszú versenyszimulációnk, mert az autó sokkal egyenletesebben teljesített, mint a múltban. Hogy példát is mondjak, a hátsó gumik elhasználódása nem tűnt komolynak. A fékekről szólva pedig azt mondhatom, hogy jobb érzés volt használni őket, mint Monacóban, tehát úgy gondolom, mindent egybevetve szép fejlődést értünk el."

Daniel Ricciardo (P1: 15.,P2:-): "Már tavaly is eljöttem ide, de ez volt az első alkalom, hogy a pályán is voltam. Óriási, a pályán sétálni, vagy vezetni a szimulátorban nem adja vissza, hogy valójában mennyire jó. Tényleg jobb, mint amire számítottam. Nagyon szeretem, amikor a pályán lehetek, keményen támadhatok rajta, és használhatom a kerékvetőket. Közel kerülni a falakhoz olyan érzést ad a vezetőnek, hogy tényleg uralja az autót, megbirkózik vele, ami jó móka. Nagyon élvezetes edzés volt. Kicsit más programon voltam, mint az idény többi versenyén. Kimentem, és futottam néhány alapidőt, mint általában, aztán a végén teljesítettem egy hosszú etapot, bár kissé módosítanunk kellett a tervet a piros zászló miatt. Ez volt a legtöbb kör, amit Forma-1-es autóban egyhuzamban megtettem, szám szerint 19-et. Örömet adott, hogy megtapasztalhattam a Toro Rossót verseny-felkészültségben első ízben. Tanultam egy keveset a gumikról is, bár az első két etapban még nagyon piszkos volt a pálya. Eltekintve az elsődleges keveréktől, kipróbálhattam a Pirelli közepes keverékeit is, amit azért kaptunk, hogy Valenciára tesztelhessük. Ez csak egy rövid etapon volt fent, de a tapadásszint, amit nyújtott, nagyon jónak tűnt, biztos vagyok abban, hogy jó lesz rajtuk versenyezni Valenciában."

Sauber

Kamui Kobajasi (P1: 20., P2: 15.): "Ma meglehetősen sűrű programunk volt. Délelőtt nehéz volt vezetni, mert a pálya annyira csúszott. Az új keverékű gumikon, amit tesztelésre kaptunk, nem igazán tudtam megítélni az autónk balanszát. Ennek ellenére megpróbálkoztam többféle leszorítóerővel, és dolgoztam a beállításokon is. A délutáni edzésre az autónk sokkal jobb lett, ám elkövettem egy hibát, amikor megpróbáltam a szuperlágy gumikon teljesíteni egy gyors kört, de a falnak ütköztem. Ez természetesen az én hibám volt. Ami az ideiglenes csapattársamat illeti, Pedrót tavalyról jól ismerem, és igyekszem majd segíteni neki a hétvégén. Sergiónak pedig mihamarabbi, teljes felépülést kívánok."

Pedro de la Rosa (P1: -, P2: 18.): "Először is, remélem, hogy Sergio hamarosan jobban lesz. Számomra ma teljesen váratlan volt, hogy be kellett ülnöm az autóba, egy rendes etapot azonban szerencsére sikerült teljesítenünk. A 2011-es autóról természetesen sokat kell tanulnom, de az a legfontosabb, hogy a pedálokat és az ülést kényelmesen beállítsuk. Mindenesetre felkészültnek érzem magam, csak egy kis időre van szükségem az autóban."

Lotus

Jarno Trulli (P1: 18., P2: 16.): "Ez jó péntek volt számunkra. Egész nap nem akadtak gondjaink, lebonyolítottuk a gumik összehasonlítására vonatkozó programunkat, és mindkét típusú keverékkel sok kört tettünk meg. A tapadás délelőtt gyenge volt a por miatt, ahogy arra számítottunk is, de aztán egész nap javult. Mivel azonban jön az eső, szerintem a hétvége további részében mindenkinek keményebben kell majd dolgoznia."

Heikki Kovalainen (P1: 19. P2: 17.): "Összességében elégedett vagyok, bár ez kissé különös nap volt. Délelőtt, az első néhány etapom közben úgy éreztem, a balansz és az autónk teljesítménye szempontjából ez idén az egyik legnehezebb péntekünk. Ahogy azonban egyre több kört tettünk meg, sokat fejlődtünk a fékekkel és a beállításokkal, s a P2 végére el is jutottunk oda, ahova szerettünk volna."

Mercedes

Nico Rosberg: (P1: 1., P2: 19.): "Ez egy pozitív rajt volt a hétvégéhez, mivel úgy tűnt, javítottunk valamit a versenytempónkon. Kényelmesen éreztem magam az autóban, sok kört tettünk meg a megszakítások ellenére is, ami jó volt. A gumik jól tartották magukat, érdekes lesz látni az összehasonlítást, amikor holnap elkezdünk majd kevés üzemanyaggal körözni. Mindent egybevetve elég boldog vagyok."

Michael Schumacher: (P1: 3., P2: 20.): "Elég sok munkát végeztünk el ma. Nyilvánvalóan nem tettünk meg köröket alacsony üzemanyagszinttel, csak a magas üzemanyagszintre koncentráltunk, mert a piros zászlók lerövidítették a délutáni programunkat. Ezért voltunk délután az eredményjelző tábla másik végén, mint délelőtt. Reggel bíztató kezdésnek tűnt a helyzetünk egy olyan hétvégéhez, amit nem kezdtünk a legnagyobb reményekkel. Most leülünk és elemezzük a helyzetet, és reménykedünk benne, hogy holnap egy hasonlóan bíztató napunk lesz."

Virgin

Timo Glock (P1: 23., P2: 21.): "Azt kell mondanom, ez kicsit egy roncsderbire hasonlított, ami valamelyest megzavarta a programunkat, különösen a második edzésen. Délelőtt a leszorítóerőről igyekeztünk képet kapni, és azt hiszem, elég adatot gyűjtöttünk ahhoz, hogy tűrhető beállításokat találjunk a hétvége további részére. A délutáni edzésen azt akartuk felmérni, hogyan működnek itt a gumik a hosszú etapokon. A piros zászlók miatt sajnos nem tudtunk rendes menetet teljesíteni, és igyekeznem kellett, hogy legalább egyszer kimehessek a pályára a szuperlágy gumikkal. Úgy tűnik, az időjárásnak is jut majd némi szerep, ami érdekessé teheti a hétvégét, ezért szerintem izgalmas versenyre számíthatunk."

Jérome D'Ambrosio (P1:21., P2: 24.): "Ez a nap jól alakult. Ráéreztem az autóra, élveztem a vezetést. De aztán a 3-as kanyarban elkövettem egy hibát, amely miatt lesodródtam a 4-es kerékvetőjére. Nem tudtam elfordulni, és a falban kötöttem ki. Kár volt érte, hogy így végződött a nap, de az autó viselkedésével elégedett voltam, holnap biztosan visszavághatunk. Csak a csapatot sajnálom, mert a srácoknak sok munkájuk lesz ma este."

Hispania

Narain Karthikeyan (P1: 24., P2: 23.): "Ma sok új alkatrész volt az autón, a diffúzor, és a hátsó szárny, amik kifejezetten erre a pályára készültek sok mással együtt, ezeket kell még finomhangolásnak alávetnünk. De ez egy pozitív lépés. Meg kell találnunk a jó egyensúlyt és a mechanikai tapadást holnapra, mert itt arra van szükség, hogy megóvd a gumikat, a pálya igénybe veszi a hátsókat, tehát óvatosnak kell lennünk, és dolgozni kell ezen. Holnap várnunk kell majd, hogy meglássuk, milyen időjárás lesz, és reménykednünk kell, hogy javulhatunk innen."

Vitantonio Liuzzi (P1:22.,P2: 22.): "Mindent egybevetve ma egyáltalán nem volt rossz napunk. Sok mindent kellett tesztelnünk: az aero-fejlesztési csomagot, az új kipufogót, az új "Montreal" hátsó szárnyat. Úgy találtuk, hogy javult az egyensúlyunk és a sebességünk egy keveset, most tovább kell hangolnunk a kipufogót. Boldog vagyok, hogy megtettünk még egy lépést előre a mi versenyünkben a legközelebbi versenytársainkkal, a holnapi időmérő érdekes lesz. Kiélvezhettem néhány hosszú etapot ma, úgy tűnt, az autó a versenyre még jobb is, mint a kvalifikációra. Mindent egybevetve pozitívan állhatunk a hétvége hátralévő részéhez."