Vágólapra másolva!
Egy üzleti elemzés szerint a Red Bull 2005 óta összesen 126 milliárd forintnak megfelelő összeget áldozott Forma-1-es programjára.

Az Independentben megjelent elemzés kimutatta, hogy amióta 2005-ben beszállt a Forma-1-be, megvásárolva a Jaguar Racinget, a Red Bull összesen 422,4 millió brit fontot költött a sportprogramjára, ami mai árfolyamon mintegy 126 milliárd forintnak felel meg.

Az energiaital-gyártó cég az első évben még csak 58,3 millió fontot utalt át a Red Bull Racing anyacégének, a Red Bull Technology-nak a számlájára. A következő két évben ezt 85,6, majd 89,2 millió fontra emelte, de 2008-ban kis mértékben, 82,5 millió fontra csökkentette a támogatását, mielőtt 2009-ben ismét nagyobb, 106,8 millió fontos összeggel szállt be programba.

Ez az év volt a döntő, ugyanis az aktuális F1-es autók tervezését mindig a szezont megelőző év márciusában kezdik meg, és 2009-re a Red Bull 18,8 százalékkal, 57,2 millió fontra növelte a kutatás-fejlesztés büdzséjét. Emellett 4,9 millió fontból bővítették a műszaki létesítményeiket, s bár a csapat alkalmazottainak száma nem változott - 592 maradt -, a bérekre 45,9 millió fontot fizettek ki, 21,9 százalékkal többet, mint az előző évben.

Az istálló 2009-ben 160,8 millió fontos árbevétel mellett 3,9 millió fontos, adózás előtti profitot könyvelhetett el, ami nem tűnik soknak. Ha azonban beleszámolják az úgynevezett AVE-t is - a mutatót, amely azt fejezi ki, hogy mennyi pénzből lehetett volna olyan televíziós expozíciót vásárolni, mint amit a Red Bull a kapott az F1 révén -, ez az összeg 2009-ben további 136,9, 2010-ben pedig már 219,9 millió fonttal nő. A Forma-1 tehát jó reklám.

Forrás: Red Bull

A Red Bull természetesen a világbajnoki győzelemnek köszönheti, hogy megszerezte az összes csapatra jutó műsoridő egynegyedét. A leghatékonyabb istálló ennek ellenére is a McLaren volt, amely becslések szerint tavaly "csak" 158,9 millió fontból gazdálkodott, szemben a Red Bull rendelkezésére álló 185,2 millió fonttal. Vagyis míg a Red Bull 374 ezer, addig a McLaren csupán 350 ezer fontot költött egy megszerzett pontra.

A Forma-1 teljes árbevétele egyébként a Formula Money számításai szerint 2010-ben 6,2 százalékkal, 2,67 milliárd fontra csökkent az egy évvel korábbihoz képest, mégpedig elsősorban az autógyártók kiszállásának következményeként. A BMW és a Toyota együttes bevétele 258 millió fontra rúgott, és a távozásukkal 16 szponzor is eltűnt a sportból.