Vágólapra másolva!
A Mercedes szenved, a McLaren a megbízhatósággal küzd, a Ferrari tempója megnyugtató - a nagycsapatok közül egyedül a Red Bull várhatja bizakodva a szezonkezdetet. Mindenki az új gumik miatt panaszkodik, miközben a Hispaniának még autója sincs.

Forrás: Red Bull Racing
A Red Bull eddig nagyon meggyőzően teljesít
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Alig több mint két hét van hátra a Forma-1-es szezonkezdetig, de már most kezd körvonalazódni, kiknek sikerült a legjobban a felkészülés. A szezon előtti utolsó tesztek zajlanak Barcelonában, ahol az első két nap alapján kijelenthető: a Red Bull az idei szezonra is jó autót épített.

Egészen a hét elejéig az a pletyka terjedt el F1-es körökben, hogy a Red Bull idén is altatja az ellenfeleket, csupán a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon fogja kiteregetni a kártyáit. Ehhez képest hétfőn Mark Webber volt a leggyorsabb Barcelonában az addigi legjobb idővel, kedden pedig Sebastian Vettel egy még ennél is hét tizedmásodperccel gyorsabb kört futott (1:21,865), ezzel leiskolázva a többieket.

Forrás: Mercedes GP
A Mercedes állítólag még sok fejlesztést kipróbál. Szükségük is van rá

A Red Bull félelmetesen gyors: egykörös tempójuk mellett a hosszabb etapokon is nagyon kiegyensúlyozott teljesítményre képesek, miközben az autó is megbízható, rendben végig tudták csinálni a tesztprogramjukat. Ehhez képest a McLarennél egyelőre még azzal vannak elfoglalva, hogy az autóik egyáltalán működjenek, csak utána tudnának rájönni, miből ered a körönként fél-egy másodperc hátrányuk. Lewis Hamilton például a keddi tesztnap javarészét a bokszban töltötte, előbb hidraulikus, majd kipufogóproblémák miatt várakozott.

Nincs sokkal jobb helyzetben a Mercedes GP sem, az ő autójuk már a korábbi teszteken melegedési problémákkal küszködött, amit azóta sem sikerült tökéletesen megoldani, az új hűtőnyílások miatt ráadásul még lassult is. Bár Ross Brawn hatalmas, forradalmi újdonságokat harangozott be a barcelonai tesztekre, eddig ebből csak egy új kipufogót próbáltak ki, amely a Red Bulléhoz hasonló megoldású. Norbert Haug rögtön megnyugtatta az újságírókat, hogy a napokban még több újdonság érkezik. Szükségük is van rá, a Mercedes elég lassú. Rosberg a keddi tesztnapon próbálkozott hosszabb etapokkal is, de lényegesen lassabb volt a Red Bullnál és a Ferrarinál is.

Forrás: Toro Rosso
Az évad meglepetése eddig a Toro Rosso: gyorsak és stabilak

A konkurensek közül sokan meg vannak győződve arról, hogy a Ferrari a Red Bull szintjén van, csak nem mutatják meg igazi képességüket. Ezt erősíti meg az a tény, hogy a korábbi barcelonai teszteken Massa autózta a legjobb időt. Az biztos, hogy a már harmadjára módosított elnevezésű Ferrari 150o Italia megbízhatóságával nincs nagy gond, a versenytempójuk is ígéretesnek tűnik.

Az év pozitív meglepetése lehet a Toro Rosso, amely egészen jó teljesítményt nyújtott eddig: kedden a második leggyorsabb idő és a legtöbb megtett kör fűződik a nevükhöz, de az előző teszteken is kiválóan teljesítettek. A Lotus Renault sebessége is jó, de az élcsapatokkal szemben ők is több mint fél másodperces hátrányban lehetnek. A Sauber és a Force India az eddig látottak alapján egy középcsapat szintjén van, de a Williams gyengélkedik: lassabbak az elvártnál, valamint gondjaik támadtak a KERS-szel.

Forrás: Team Lotus
A Team Lotus lassan utoléri a középcsapatokat

A tavalyi újoncok közül a Team Lotusnak sikerült előrelépnie, már nincsenek olyan messze a középcsapatoktól - nem úgy a Virgin. Az eddigi tesztnapok alapján már az nagy eredmény lesz, ha sikerül kvalifikálniuk az autóikat a versenyekre. Idén ugyanis ismét életbe lép a 107 százalékos szabály, vagyis nehéz helyzetbe kerülnek a lassú autók: aki a leggyorsabb időhöz képest nem tud 107 százalékon belüli kört futni, nem állhat rajthoz.

A Hispaniáról nem sokat lehet tudni, nem igazán tesztelték eddig új autójukat, mivel nincs kész. Elvileg március 11-én, az ebédszünetben mutatják be, aztán el is kezdheti vele a tesztprogramot újdonsült pilótájuk, Vitantonio Liuzzi.

Forrás: Sauber F1
A versenyszimulációk alatt egy garnitúra abroncs 10-15 kört bírt

Az előszezon alatt sok támadás érte a Pirelli abroncsokat, egyre inkább úgy látszik, jogosan. Bár a gyártó arra hivatkozik, hogy a csapatok kérésére készítette ilyenre a gumikat, a reakciókból úgy tűnik, ilyen rosszat senki sem szeretett volna. Az időmérő edzést szimuláló teszteken gyakorlatilag egy körig teljesített megfelelően a lágy abroncs, a hosszabb etapokon viszont nyolc-tíz kör alatt elfogy és jelentősen veszít a teljesítményéből is.

Egyedül a Team Lotusnak sikerült egy aránylag konstans tízkörös etapot mennie, de azt is meglehetősen lassan. Sokat elmond, hogy a versenyszimulációval próbálkozó Buemi négy kerékcserével tudott teljesíteni egy teljes versenytávot, és elég nagy szórás volt a köridőkben.

A Pirelli egyedül azzal védekezhet, hogy még egyszer sem volt megfelelő hőfok az abroncsok teszteléséhez. Ha igazak az időjárás-előrejelzések, akkor nem is lesz jobb a helyzet szombatig.

A keddi tesztnap időeredményei, Barcelona:
1. Vettel (Red Bull Racing) 1:21.865, 112 kör
2. Buemi (Toro Rosso) 1:22.396, 120 kör
3. Petrov (Lotus Renault) 1:22.670, 116 kör
4. Hamilton (McLaren Mercedes) 1:22.888, 57 kör
5. Massa (Ferrari) 1:23.324, 101 kör
6. Di Resta (Force India) 1:24.334, 118 kör
7. Kobayashi (Sauber) 1:24.436, 107 kör
8. Rosberg (Mercedes) 1:25.807, 100 kör
9. Trulli (Team Lotus) 1:26.090, 98 kör
10. Maldonado (Williams) 1:26.989, 29 kör
11. D'Ambrosio (Virgin) 1:28.982, 64 kör