Vágólapra másolva!
"Végy egy erős motort, akassz rá négy kereket, és te győzöl!" A mai előírások valamivel bonyolultabbak Enzo Ferrari képleténél: a Forma-1 idei technikai szabályzata 72 oldalas. Megnéztük a látványosabb futamokat célzó fontosabb változásokat.

Forrás: AFP
A Bridgestone ötéves egyeduralma után idén csak Pirelliket használhatnak a csapatok

Jarno Trulli, a Team Lotus veterán pilótája a minap adott hangot elégedetlenségének, szerinte az évről évre változó szabályok a kisebb csapatoknak és a nézőknek is rosszak. A Lotus-pilóta a teszteken meglehetősen gyengén teljesített, ezért nem feltétlenül hiteles a szájából a kritika - inkább a dokumentumra hagyatkoztunk.


Betiltják a kettős diffúzort

Jenson Button és a Brawn GP mesébe illő 2009. évi világbajnoki szezonját, az idény első felében fennálló dominanciát az akkori szabályzatot zseniálisan kijátszó kettős diffúzor alapozta meg. Az aerodinamikai mesterművet, melyet a Toyota és a Williams csapat szintén a kezdetektől alkalmazott - igaz, kevesebb sikerrel -, a szezon folyamán valamennyi csapat átvette.

Forrás: AFP
Jól látható a Brawn versenyautója alatti légterelő

A működési elve egyszerű: az autó alatti légáramlatok mederbe terelésével növeli a közepes és gyors kanyarokban elérhető tapadást. A tavalyi szezonra a kettős diffúzor már az autó tervezésekor az alapkoncepció részévé vált minden csapatnál, a Nemzetközi Autósport-szövetség (FIA) azonban 2011-re már nem engedélyezi (noha alig tíz hónapja hagyta jóvá a használatát). Az okok között szerepelhet egyes szakértők véleménye, akik szerint a kettős diffúzor alkalmazásával az előzések nehezebbé váltak.


Oda az F-csatorna

A tavalyi év tervezői szenzációjának a McLaren által, a szabálykönyv kijátszásával kifejlesztett F-csatorna bizonyult, amely az egyes légáramlatokat - a karosszérián belül - szárnyakra terelő rendszert a versenyző testmozgásával működtette. Ezt nem tiltotta semmi. A rendszernek köszönhetően a McLarenek magasabb végsebességre voltak képesek konkurenseiknél, úgy, hogy az F-csatorna a kanyarsebességekre sem volt negatív hatással.

Forrás: AFP
Az F-csatorna elhagyásával a motorborítások átalakítása is együtt jár

A csapatok több-kevesebb sikerrel kezdték másolni a módszert, az idei szabálykönyv azonban értelmetlenné teszi további erőfeszítéseiket. A dokumentum kizár minden, a vezető mozgásával irányítható, az autó aerodinamikai karakterisztikáját érintő rendszert. Egyelőre nem világos, miként segíti majd a tiltás az egyenesek végére fellépő, előzéshez nélkülözhetetlen sebességkülönbséget, az viszont biztos, hogy az F-csatorna tiltásával jár majd a cápauszony alakú motorborítások és a "leárnyékolt" hátsó szárnyak eltűnése is.

KERS - újratöltve

Visszatér idén a 2009. évben már egy évre bevezetett kinetikaienergia-visszanyerő rendszer, azaz a KERS. A Forma-1 mérnökeinek jelenlegi fejlesztései közül talán ez, a fékezés energiáját összegyűjtő, majd a hajtásba visszatápláló elektromos rendszer a leginkább a jövőbe mutató technika, amelyből a későbbiekben az utcai autók is profitálhatnak a hibrid fejlesztéseknek köszönhetően. A KERS 2010-re szóló kitiltása a sportág innovatív jellegét szorította háttérbe.

Forrás: AFP
A csapatok és a nézők is sokat remélnek a KERS-től

Az újbóli engedélyezés nem csak a környezettudatosság miatt, hanem a 6,8 másodpercen át elérhető 82 lóerő plusztól remélt izgalmas, fej-fej melletti csaták miatt is jelentős. A rendszer két évvel ezelőtt tapasztalt hátrányait a szabályzat az autók versenyzővel együtt mért súlyának plusz húsz kilogrammal történő megemelésével, valamint az első-, illetve hátsótengely-terhelés, a súlyelosztás határértékeinek meghatározásával igyekszik kiküszöbölni. A csapatok szabadabban rendelkezhetnek az autók kiegyensúlyozásához szükséges ballasztokkal, ezért kedvezően fogadták a szabálymódosításokat.

Több előzést 2011-re: állítható hátsó szárny

Az új szezon leginkább hangoztatott és vitatott újítása az FIA által szorgalmazott, kifejezetten az előzések számának növelésére irányuló, állítható hátsó szárny engedélyezése. A rendszert a versenyző a futam során a pálya meghatározott részein akkor használhatja, ha az előtte lévő autót kevesebb mint egy másodpercre követi. Az erre figyelmeztető jelzést követően a pilóta a hátsó szárny állításával csökkentheti a szárny légellenállását, ezzel magasabb sebességet érhet el a pálya adott részén, mint az előtte haladó versenyző. A rendszer az előzési pontok végéig, a fékezésig aktív. Az állítható hátsó szárnnyal szemben a pilóták jó része fenntartásokkal él, Mark Webber álláspontja szerint például a szárny a KERS-sel együtt az előzéseknél háttérbe szoríthatja a vezetői kvalitásokat, ami nem lehet a szövetség érdeke. A nézők és szurkolók szempontjából ugyanakkor tény, hogy noha az elmúlt évek világbajnokságai a pontverseny szempontjából kiemelkedően izgalmasak voltak, a fordulatos, élvezetes versenyek alapfeltételévé vált a változékony időjárás.

A Pirelli-faktor

A Michelin távozását követően a Bridgestone öt éven keresztül egyedüli gumiszállítóként volt jelen a Forma-1-ben, a 2011-es évtől azonban ezt a monopol szerepet átvette tőle a Forma-1-be húsz év elteltével visszatérő Pirelli. A cég első újkori szezonja egyelőre nem mentes a problémáktól, az olasz gumik teljesítményét a pilóták többsége jelentős visszalépésként éli meg a japánok búcsúszezonjának abroncsai után.

Forrás: AFP
Jóval gyengébbnek tartják a Pirelliket a Bridgestone-nál a pilóták

A tesztek tapasztalatai alapján a Pirelli keverékei nagyon gyorsan veszítik el a használható tapadásukat, pár kör leforgása alatt teljesen más arcukat mutatják a pilóták felé, így fel lehet készülni arra a forgatókönyvre, hogy a tavalyi, jellemzően egy kerékcserés taktika helyett állandó sürgés-forgás lesz a bokszutcában.

Megújult az F1hírek

Márciustól a külsős szerkesztőség helyett az [origo] autó rovata készíti az [origo] portfólióhoz tartozó, külsejében is felfrissült F1hírek portált. Továbbra is beszámolunk az autósport csúcsaként emlegetett sorozattal, csapataival, pilótáival kapcsolatos hírekről, a futamokat percről percre közvetítjük, a cikkeket tematikus képgalériákkal és videókkal is illusztráljuk majd, és a korábbiaknál jobban igyekszünk bemutatni a Forma-1 hátterét, azokat az összefüggéseket, amelyek ismeretében érdekesebb és élvezetesebb követni ennek a különleges világnak az eseményeit. A vélemények és információk fontos felületének tartjuk, ezért továbbra is az F1hírek alapvető részének tekintjük a fórumot, amelyet néhány nap múlva a megszokott címen érhetnek el a felhasználók.

Új technikai háttér garantálja, hogy ne fordulhasson elő a tavalyi szezon vége felé többször jelentkező túlterhelés okozta rendszerleállás. A kezdeti időszakban azonban lehetnek kisebb működési rendellenességek, ezeket folyamatosan javítjuk, hogy mielőbb magas színvonalon, minőségi tartalmat szolgáltassunk a piacvezető Forma-1-es portál látogatóinak.