A brazil Barrichello (Ferrari) el sem tudott indulni, a
német Frentzen, a
pénzszűkében bohóckodó, a
versenyről lemaradt Arrows pilótája nem
helyettesíthette az olasz Fisichellát (Jordan), a
finn Raikkönen (McLaren) először nyerhetett
volna, ám elfékezte magát, győzhetett a
német Michael Schumacher, persze Ferrarival, s
már ötszörös F1-es világbajnok a
Francia Nagydíj után.
Fisichella apróra törte
gépét
Fotó: EPA
A Jordan-Honda olasz menője szombaton a
szabadedzésen balesetet szenvedett, amely után Sid
Watkins professzor, az FIA orvosi testületének
vezetője azt tanácsolta, hogy ne vegyen részt az
időmérésen, s a Magny-Cours-i futamon. Mivel az
Arrows két versenyzője sem kvalifikálta magát,
így Eddie Jordan arra kérte a tavaly még az ő
istállóját erősítő Frentzent, hogy
üljön az olasz autójába. A németnek
tetszett az ötlet, de a menedzsment megakadályozta a
helycserét. A Jordan-Honda szóvivője szerint jogi
okok miatt nem jött létre megegyezés.
A bemelegítő edzésen az akkor még csak
négyszeres világbajnok, ferraris német
Michael Schumacher volt a leggyorsabb csapatársa, a brazil
Rubens Barrichello előtt. Harmadik az olasz Jarno Trulli
(Renault) lett. A kolumbiai Juan Pablo Montoya
(BMW-Williams) mindössze öt pilótát
előzött meg.
És úgy végződött, hogy Michael
Schumacher megszerezte ötödik világbajnoki
címét, miután megnyerte a Francia Nagydíjat,
s hat futammal a befejezés előtt már behozhatatlan
előnnyel, 62 ponttal vezet a kolumbiai Juan Pablo Montoya
(BMW-Williams) előtt. A Magny-Cours-i viadalon a finn Kimi
Räikkönen (McLaren-Mercedes) lett a második,
harmadikként a skót David Coulthard (McLaren-Mercedes)
érkezett a célba.
Montoya megint csak az elején volt az
élen
Fotó: EPA
Viszonylag nyugodtan rajtolt mezőny, Montoya
megőrizte első helyet Schumi előtt,
Räikkönen volt a harmadik.
A 10. körben a legjobb hat sorrendje Montoya, M.
Schumacher, Räikkönen, R. Schumacher, Coulthard, Button
volt.
A 26. körben Montoya első boxlátogatása 8.4
mp-ig tartott, így Schumi átvette a vezetést - a
kolumbiai csak a negyedik helyre tért vissza. Egy
körrel később Schumacher
kerékcseréje és tankolása is 8.4 mp-et
vett igénybe, Räikkönen került az
élre, Coulthard lett a második.
A 28-29. körben kimentek
a McLaren-pilóták is: Räikkönen 8.5
mp-et töltött a boxban, Coulthard
kerékcseréje 11.2 mp-ig tartott - újra Schumi
vezetett.
Míg a 35. körben megbüntették, mert a
kerékcsere után szabálytalanságot
követett el, ráment egy vonalra, nem szabadott
volna, át kellett mennie a boxutcán, csak
a harmadik helyre érkezett vissza.
A 43. körben Montoya - másodszorra - 11.5 mp-ig
volt a boxban, Räikkönen került az élre.
A 48. körben M. Schumacher második
kerékcseréje és tankolása 8.8 mp-ig tartott.
A 49. körben Räikkönen boxkiállása 8.7
mp volt, közvetlenül Schumi elé tért vissza.
Az 54. körben Coulthard kerékcseréje 7.7 mp-ig
tartott, az elsőről a harmadik helyre került.
Újra Räikkönen vezetett Schumacher előtt.
Az 59. körben Coulthard Schumacher
sorsára jutott, őt is megbüntették, ezzel
együtt megőrizte harmadik helyét.
Aztán a 67. körben Räikkönen túl nagy
lendülettel érkezett az egyik kanyarba,
kisodródott, megcsúszott egy olajfolton (?), Schumacher
köszönte, nyerhetett, világbajnok lett,
ötödször, történelmet írt,
ilyesmi.
És még sírni is tud
Fotó: EPA
Dobogóra a két mclarenes állhatott, Montoya
csak negyedik lett, pontszerző helyen még Ralf Schumi
és a BAR-ral hírbe hozott Button végzett. Volt
nagy pezsgőzés, öröm meg sírás. Meg
a tény, hogy a Forma-1 1950 óta íródó
történetében Schumacher szerezte meg a
leggyorsabban a világbajnoki címet a pilóták
között.
Ugyan Ron Dennis szerint Schumacher szabálytalanul
került Räikkönen elé a 67. körben, a
versenyellenőrök úgy döntöttek, nem
változtatják meg a verseny
végeredményét. A McLaren-Mercedes
csapatfőnöke azt állította, hogy a
pályabírók egy olajfolt miatt lengették a
sárga zászlót, s eközben a szabályok
szerint senki sem előzhet. Dennis nem nyújtott be
hivatalos tiltakozást, de a rendezők
kivizsgálták az esetet.
"Kimi még a sárga zászlós
zónában volt, s Michael akkor előzte meg, amikor
még nem lengették a manővert engedélyező
zöldet. A szabályok egyértelműek, bízom a
jó döntésben" - mondta Ron Dennis.
Többórás tanácskozás után
úgy döntött a három versenyellenőr, hogy
Michael Schumacher marad a Francia Nagydíj győztese. Az
ellenőrök mindkét csapat vezetőinek
társaságában elemezték a
videofelvételeket, s úgy döntöttek, hogy nem
kell megváltoztatni a nagydíj hivatalos
végeredményét. A McLaren-Mercedes ugyan
fellebbezhetne a határozat ellen, de az istálló
szóvivője úgy nyilatkozott, hogy további
lépéseket nem terveznek.
Az eddigi gyorsasági csúcstartó a brit Nigel
Mansell volt: 1992-ben a 11. futam után ünnepelhette
vb-elsőségét, ám akkor összesen 16
viadalt rendeztek, így a versenyek 68,7
százalékát követően mondhatta magát
világbajnoknak.
Schumacher ötszörös világbajnok!http://forum.origo.hu/forum/forumServlet?act=show&fid=44788A vb állása/sport/f-1/20020721azf1es.htmlSchumi berezelt/sport/automotor/20020719schumachert.html
Idén a Francia GP szintén a 11. futam volt, de mivel
17 versenyből áll a sorozat, Schumacher a
nagydíjak 64,7 százalékát figyelembe
véve hódította el ismét az
elsőséget.
Schumi 174. F1-es nagydíján indult, 61.
győzelmét aratta. Sorozatban harmadik, amúgy
ötödik vb-elsőségét szerezte (1994, 1995,
2000, 2001, 2002), hasonló
bravúr korábban csak az argentin Fangiónak
sikerült (1951, 1954, 1955, 1956, 1957).
Michael Schumacher:
"Ilyenkor keresem a szavakat, nehezen tudom megfogalmazni a
gondolataimat. Az elmúlt napokban rendkívül
nyugodt voltam, nem foglalkoztam azzal, hogy már
Franciaországban világbajnok lehetek. Láttam
Rubens problémáját a rajtnál, majd Montoya is
bajba került. Én szintén hibáztam, amikor a
boxutca végén áthajtottam a fehér vonalon. A
végén Kimi is rontott, pedig már nem
számítottam erre. Igaz, tíz körrel a
vége előtt elkezdtem faragni
hátrányomból, de nem hiszem, hogy
Räikkönen emiatt hibázott. Az utolsó öt
körben óriási nyomás volt rajtam, mert nagyon
közel kerültem a végső sikerhez.
Rendkívül boldog vagyok, hogy újra
világbajnok lettem! Olyan emberek vesznek körül a
Ferrarinál, akik csodálatos munkát végeznek.
Imádom őket, fantasztikus, hogy ezt közösen
elértük. Szinte ki sem tudom fejezni a
hálámat!
Kimi Raikkönen:
"Valakinek az autójából folyt ki az olaj, ezen
csúsztam meg. Pedig sokáig nagyszerűen
versenyeztem, de egy ostoba hiba miatt elúszott a
győzelem. Remélem, legközelebb már nyerni
fogunk."
David Coulthard:
"Véletlenül hajtottam rá a fehér vonalra.
Hibáztam, aminek megfizettem az árát.
Gratulálok Michaelnek, rendkívüli rekordot
állított be a Forma-1-ben!"
A Francia Nagydíj, (72 kör, 305,886 km)
végeredménye:
1. Michael Schumacher, Ferrari (Bridgestone),1:32:09.837 ó,
3 kiállás
2. Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes (Michelin),
+1.105 mp, 2
3. David Coulthard, McLaren-Mercedes (M), + 31.976 mp, 3
4. Juan Pablo Montoya, BMW-Williams (M), + 40.676 mp, 2
5. Ralf Schumacher, BMW-Williams (M), + 41.773 mp, 3
6. Jenson Button, Renault (M), + 1 kör, 3
7. Nick Heidfeld, Sauber-Petronas (B), + 1 kör, 2
8. Mark Webber, Minardi-Asiatech (M), + 1 kör, 2
9. Pedro De la Rosa, Jaguar-Cosworth (M), + 2 kör, 3
10. Alex Yoong, Minardi-Asiatech (M) + 4 kör, 2
11. Allan McNish, Toyota (M) + 7 kör, 2
Kiesett:
Rubens Barrichello, Ferrari (B), 0 kör
Szato Takuma, Jordan-Honda (B), 23. kör
Olivier Panis, BAR-Honda (B), 29. kör
Jacques Villeneuve, BAR-Honda (B), 35. kör
Jarno Trulli, Renault (M), 49. kör
Felipe Massa, Sauber-Petronas (B), 49. kör
Mika Salo, Toyota (M), 49. kör
Eddie Irvine, Jaguar-Cosworth (M), 52. kör
Leggyorsabb kör:
David Coulthard, 1:15.045 perc (63.)
Következik a világbajnokság 12.
futama:
Német Nagydíj (Hockenheim, július 28.)