Vágólapra másolva!
A Forma-1 sorsát is meghatározó közleményt adott ki a Fiat. A torinói gyár azt jelentette be, hogy négy autókonszern társaságában 2008-ig kivonul a száguldó cirkuszból. A Fiat - a Ferrari tulajdonosa - mellett a BMW, a DaimlerChrysler, a Ford és a Renault hagyja ott a Bernie Ecclestone által irányított világbajnokságot.

Meglepő bejelentést tett a Fiat autógyár, az egyéni elsőséget és a konstruktőrök világbajnokságát megnyert Ferrari csapat gazdája: négy másik autókonszern társaságában 2008-ig kiszáll a Forma-1-ből. A BMW, a DaimlerChrysler, a Ford és a Renault azért döntött így a Fiattal egyetemben, mert saját versenysorozatot akar indítani, s erre idejében fel kívánta hívni a figyelmet. Mondván, a következő hét évnek elegendőnek kell lennie a reklámszerződések előkészítésére, a személyzetek felkészítésére, a pályák kiválasztására és az új autók megalkotására. A Forma-1-es elkötelezettségükre vonatkozó szerződésük 2007. végén jár le, s ennyi idővel előbb kell bejelenteni, hogy nem áll szándékukban azt megújítani. A közlemény hangsúlyozza, hogy minden Forma-1-es csapatot szívesen látnak a soraikban.

A saját világbajnoki sorozat működtetésére az öt autógyár vegyes vállalatot hoz létre, amely a GPWC-Holding nevet kapja, és Paolo Cantarellának, a Fiat vezérigazgatójának elnökletével Hollandiából fogja irányítani a vállalkozást. Az új vb-nek feltehetően a New Series, azaz az Új sorozat nevet adják, és ígérik, hogy minden résztvevőnek pénzügyi előnyökkel jár a csatlakozás.

A német médiavállalkozás, a Kirch tavaly szerezte meg az addig egyeduralkodó Bernie Ecclestone cégének (SLEC) a 75 százalékát. A nagy versenyistállóknak már Ecclestone-nal is voltak időnként vitáik, de a Kirch belépésével végképp elmérgesedett a helyzet. A médiacég bejelentette: a jövőben nem az ingyenes, hanem a fizetős tévécsatornákon lehet majd látni a futamokat.

A csapatoknak viszont az az érdekük, hogy minél több néző lássa a versenyeket, mert így kifizetődők a reklámok. Megkezdődött a háború, a csapatok az év elején már azzal fenyegetőztek, hogy új, a Forma-1-től független versenysorozatot indítanak.

Az autógyárak tehát nagyobb beleszólást és nagyobb részesedést akarnak - hasonló a helyzet a menő nyugat-európai futballklubok és az UEFA között -, és ha szép szóval nem mennek semmire, a meggyőzés határozottabb formáit veszik elő. Nyilvánvaló, hogy az érintett gyárak nélkül nehéz vb-sorozatot rendezni, ráadásul a dezertőröknek jó kilátásaik vannak, hogy meg tudnak egyezni a fontosabb pályákkal. Vagyis sok minden nem változna, csak a név, Forma-1 helyett New Seriest bámulnánk.

A Nemzetközi Autószövetség, a FIA elfogadja az új formát, s ez lényeges különbség a labdarúgással szemben, hiszen a Bajnokok Ligája marketingjogaival rendelkező UEFA soha nem adná áldását egy rivális bajnoki formára, a FIA viszont nem érdekelt olyan nagyon az üzletben.

Úgy tűnik tehát, a bejelentéssel lépéselőnybe kerültek a csapatok, igaz, hogy 2008 még messze van, és feltehetően a Kirch sem nézi tétlenül, hogy kiszervezzék alóla a Forma-1-et. A Financial Times értesülései szerint a gyártók már kaptak korábban "előnyös ajánlatot" a médiacégtől a SLEC bizonyos részesedésére, de a csapatok visszautasították a javaslatot. A Kirch mindenesetre folytatja a Forma-1-et érintő beruházásait.

Katona Horváth János, Kósa Tamás