Vágólapra másolva!
Generációjának, de lehet, hogy a Forma-1 fél évszázados történetének legtehetségesebb autóversenyzője, plusz a mezőny legjobb, legmegbízhatóbb kocsija nem is eredményezhetett mást, mint abszolút magabiztosan elhódított világbajnoki címet a vasárnap véget ért szezonban.

Fotó: Reuters
A tökéletes páros: Michael Schumacher
és a Ferrari

Michael Schumacher rekordot rekordra halmozott idén: átvette a francia Alain Prosttól a futamgyőzelmek s az összesített vb-pontok terén a vezetést az örökranglistán, a pole pozíciók és a világbajnoki címek kategóriájában is már csak a múlt eltávozott óriásai közül egy-egy, Ayrton Senna, illetve Juan Manuel Fangio előzi meg.

Schumi a 17 idei versenyből kilencet nyert, 11-szer ő indult az első rajtpozícióból - a 6. futamon lerázta legveszélyesebb kihívóját, Coulthardot is. Miután a Ferrari németje győzött az idény eleji két viadalon, Sao Pauló-i bravúrjával és imolai 2. helyével a skót befogta a vb-pontverseny élén, s a San Marinó Nagydíjról távozva mindkettőjüknek 26 pontja volt. Coulthardnak esélye volt arra is, hogy a maga javára billentse a párharcot, briliáns diadalt aratott a 7. helyről startolva Ausztriában, majd két héttel később pole pozícióhoz jutott a rajtsorrendtől determinált Monacói Nagydíjon. De McLarenje elektronikai hiba miatt leblokkolt a rajtrácson, s a köztük levő 4 pontos különbséget Michael 12 pontosra nyitotta.

Ezután a német vissza se nézett, a McLaren kipörgésgátló elektronikát irányító szoftverje pedig rendre csődöt mondott. Bár Coultharddal a 8. versenyen, Kanadában esett meg először az a szégyen, hogy nem jutott ponthoz, csapattársa, az 1998, 99-es világbajnok Mika Häkkinen éppen Montrealban állhatott először dobogóra, hogy a vb-pontversenyben megelőzze az ideiglenes vezetői engedéllyel rendelkező újonc honfitársát, Kimi Räikkönent! Noha az alulmotivált Häkkinen később Silverstone-ban és Indianapolisban is nosztalgikus győzelmet aratott, Coulthard nemhogy Schumival nem tartotta a lépést, de úgy tűnt, vb-2. helyét is elveszti a Ferrari kettes számú pilótájával, Rubens Barrichellóval és Michael öccsével, Ralf Schumacherrel szemben. A BMW-Williams menője a McLaren konstruktőrök közötti második pozícióját is veszélyeztette: a deklaráltan leggyorsabb BMW-motor és a Forma-1-be 1984 után visszatért Michelin francia gumigyártó cég olyan kombinációt alkotott, amely Ralf Schumachert 3 (Imola, Montreal, Hockenheim), az újonc Juan Pablo Montoyát egy (Monza) futamgyőzelemre repítette. Az egyaránt 4-4 nyert nagydíjjal álló McLaren és Williams között az döntött, hogy a BMW-motor erősebb, de "törékenyebb" volt, mint a Mercedes inspirálta Ilmor, ám kétségkívül előbbi a jövő és utóbbi a múlt.

Fotó: Amber PR
Fotó: Amber PR
Jövőre a legtöbb gondot okozhatja
a kerpeni menőnek: Montoya

A 9 pontot hozó újoncéve előtt mindössze 23 együléses pályaversenyen indult Räikkönen (valamint Nick Heidfeld) nevéhez kapcsolható az év meglepetéssztorija is: a Sauber-istálló vb-4. helye. A svájci Peter Sauber a mezőny legfiatalabb pilótapárjával, a Ferrari tavalyi fejlesztésű motorjával csente el a pontokat a kétszer nagyobb költségvetéssel, a Honda erejével támogatott Jordan és BAR elől.

A japán motorszállító óriás azzal revolverezte Eddie Jordant és Craig Pollockot, hogy a két, elvileg egyforma felszereléssel ellátott istálló közül az kap kizárólagos jogot 2003-ra, amelyik több dobogós helyet termel. A Honda az egyik pilótát a négy közül a vb-összesítés pódiumára várta, ehhez képest az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve legjobb Honda-motorosként 8. lett. A kanadai Barcelonában és Hockenheimben csípte el a dobogó legalsó fokát, de az eredménykényszer szorításában furcsa hibákat is produkált: az év első futamán a számlájára írt baleset fatális következményeként meghalt Graham Beveridge melbourne-i versenybíró.

A megtépázott idegrendszerű Jacques-nak azt is el kellett szenvednie, hogy montreali hajba kapásukkor Montoya ezért legyilkosozza. (A Kanadai Nagydíj nem ezért volt történelmi, hanem azért, mert az F-1 históriájában először végzett testvérpár az első két helyen.)

Másként kompenzált az eredménykényszerben Eddie Jordan, aki Heinz-Harald Frentzenen verte el, hogy nem jönnek a Honda várta helyezések. Négy nappal hazai futama előtt faxüzenetben rúgta ki a német csillagot, de az Alain Prost istállójától átcsábított, köztiszteletnek örvendő Jean Alesit sem tartotta meg. A japán Szato Takumát szerződtette a jövő évre, kikérve magának a feltételezést, hogy ezzel is a Honda-vezérkarban akarta tudatosítani: ő a japánok embere.

Az utoljára Benetton név alatt, jövőre már Renault-ként futó csapat vezetője, Flavio Briatore előre megmondta, átmeneti év lesz az idei, de a sikertelenség letargiába döntötte pilótáit: a tavaly az év újoncaként ünnepelt Jenson Button csak az idény 12. versenyén jutott ponthoz, a 14. nagydíjon a dobogót is elérő Giancarlo Fisichella pedig inkább átigazolt a Jordanhoz. Pedig Briatore és a Renault azzal kecsegtet, ha beüt a fejlesztés, a francia motor a Ferrarival, McLarennel, Williamsszel veszi fel a versenyt.

Ez utóbbit ígéri már két éve - amióta a Stewart-istállót felvásárolva a Ford óriása beszállt a Forma-1-be - a Jaguar is, de idén is csak három csapat megelőzéséig jutott. Fájdalom, az is a Prost, az Arrows és a Minardi volt. Ezúttal legalább a szponzorok szemében legtöbbet érő Monacói Nagydíjon feltűnt a dobogón, de a szezon vége felé már a Forma-1 fő kritikusa, a csapat tetejébe ültetett Niki Lauda sem Eddie Irvine playboy-életvitelében látta a sikertelenség lényegi okát.

A 9. helyezett Prost-istálló eredménytelensége nem méltó a nagy Alain rekordjaihoz, 4 pontját az a Jean Alesi jegyzi, aki a sikertelenségben felőrlődve a befejező 5 futamra átállt Eddie Jordanhez. Az eredménytelenséggel egyenes összefüggésben áll a pilóta-fluktuáció: Prostnál vezetett idén Alesin kívül Frentzen, Gaston Mazzacane, Pedro De La Rosa, Luciano Burti és Tomas Enge - az F-1 történetének első cseh (sőt, első egykori szocialista blokkból származó) pilótája a szezon két legdrámaibb balesetét átélő Burti helyére szállt be.

A negatív meglepetésre csak egypontos Arrows kitartott Verstappen és Bernoldi mellett, a szezonnyitó előtt hat héttel tulajdonost váltott Minardi viszont, amely Paul Stoddart érájának első évében azzal is elégedett lehet, hogy még mindig talpon van, maláj újoncot vetett be Alex Yoong személyében.

A nemzetközi szövetség november-decemberi teszttilalma szokatlanul hosszú téli szünetet, viszont annál zsúfoltabb januárt ígér, hogy aztán a március 3-i melbourne-i szezonnyitón Häkkinen és Alesi nélkül, de plusz egy csapattal (Toyota) és több újonccal (Szato Takuma, Felipe Massa, Allan McNish) újra útjára induljon a cirkusz.

Németh Andrea